Ne maradj le a legjobb írásainkról!

Kövess minket Facebookon.

Stylemagazin

bezárom

www.menstyle.hu
  • STYLE.HU

    Élni tudni kell

  • ÉN
    • Divathírek
    • Apa mappa
    • Ápolt vagyok
  • MOBILITY
    • Autó & Motor
  • BODY & SPORT
    • Mindent a testnek
  • STYLENEWS
    • Kikapcsoló
    • Kultúra
  • ÉLETÉRZÉS
    • Egészség
    • Mindent egymásért
    • A kényeztetés eszközei
  • STYLELIFE
    • Interjúk
    • Utazás
    • Otthon & Design
    • Gasztronómia
Tovább a Style.hu-ra!    
Rendezvények - „De még  játékból sem hittem el, hogy ott nem jut egy hely ahol születtem”

„De még játékból sem hittem el, hogy ott nem jut egy hely ahol születtem”

Rendezvények
Stylelife - Mi történik a héten?  2025.08.11-17.

Mi történik a héten? 2025.08.11-17.

Stylelife
 - Hiába telik az idő, minden párkapcsolaton dolgozni kell

Hiába telik az idő, minden párkapcsolaton dolgozni kell

 - 7 wellness tipp a boldog, kiegyensúlyozott élethez

7 wellness tipp a boldog, kiegyensúlyozott élethez

Autó & Motor - A csend hangja - BMW iX xDrive60

A csend hangja - BMW iX xDrive60

Autó & Motor
Mindent egymásért - Ami nélkül nincs értelme egy kapcsolatnak sem - a bizalom

Ami nélkül nincs értelme egy kapcsolatnak sem - a bizalom

Mindent egymásért
 - Tanulj a veszteségből: 5 dolog, mely a veszteség hatására jobb emberré formál

Tanulj a veszteségből: 5 dolog, mely a veszteség hatására jobb emberré formál

Autó & Motor - Gen-E,  a városi nagymacska – Kipróbáltuk az elektromos Ford Pumát

Gen-E, a városi nagymacska – Kipróbáltuk az elektromos Ford Pumát

Autó & Motor
 - A bizalomról

A bizalomról

 - Mindenki sérül egy háromszöghelyzetben - Ezt tanítja egy szeretői kapcsolat

Mindenki sérül egy háromszöghelyzetben - Ezt tanítja egy szeretői kapcsolat

Autó & Motor - Az első lépcsőfok is magas az 1000-es BMW-k világában: 2025-ös BMW S1000R

Az első lépcsőfok is magas az 1000-es BMW-k világában: 2025-ös BMW S1000R

Autó & Motor
  1. Autó & Motor
  2. A Forma-1 története, első rész

A Forma-1 története, első rész

  • 2009. március 03.
  • Komment

Március 29-én ismét elindul a száguldó cirkusz, idén már 59-ik sorozat, minden vasárnapi ebéd utáni szieszta legjobb programja. Ennek apropóján nézzük meg, hogyan is telt el az elmúlt majd hatvan év a királykategóriával. Első részünk az ötvenes évekkel, a hőskorszakkal foglalkozik.


A Forma-1 története, első rész - Autó & Motor -  - Ascari, Fangio, Forma-1, Stirling Moss,
Az előzmények

Természetesen nem a semmiből rendezték meg az első világbajnokságot, hiszen igen komoly hagyományokkal rendelkezett akkor már az autósport Európában. A Forma-1 hivatalos elődjének a Grand Prix Motor Racing-t tarthatjuk. Az első hivatalos Grand Prixet Le Mans-ban tartották, amit a magyar, de ekkor már a Renault alkalmazásában álló és hamarosan francia állampolgárrá váló Szisz Ferenc nyeri. Az első világháborúig csak a Le Mans-i verseny számított Grand Prix-nak.

Értelemszerűen a világháború alatt nem rendeztek versenyt, utána is csak nyögvenyelősen indult újra a sorozat. Jellemző módon a két világháború közötti korszakban - ahogyan ma is - a német és olasz márkák domináltak. Előbbieknél az Auto Union és a Mercedes-Benz, utóbbiaknál a Bugattik és Alfa Romeók. A harmincas évektől a németek lesznek egyeduralkodók, párhuzamosan a náci Németország megerősödésével, amely rengeteget pénzt fektetett be az autósportba is.

A világháború után a nagyfokú pusztítás miatt nagyon nehezen éledt újra az autósport egész Európában, hiszen mind technikában, mind a lehetséges pilóták terén is hatalmas veszteségek voltak. Ismét az olaszoké lesz az első hely a konstruktőrök között.

Az ötvenes évek:
Fangio - Ascari - Hawthorn

Az ötvenes éveket főleg a Ferrari, a Maserati, a Mercedes, és az Alfa Romeo uralja. A sorozat mindössze néhány európai helyszínből és az Indianapolisi nagydíjból állt, bár ez utóbbi nem tartozott szorosan a sorozathoz.  Az első években verseny közben lehetett autót cserélni, és az első öt helyezett kapott pontot, a győztes nyolcat, a második hatot, a harmadik négyet, és még az ötödik helyezett is kapott két pontot, hogy klasszikusokat idézzünk (gyakorlott Forma-1 nézők emlékezhetnek Palik Lacink ezen kedvenc toposzára). A pontszámításnál viszont csak a legjobb négy számított bele az összpontszámba. Ha két versenyző váltotta egymást egy kocsival (erre is lehetőség volt), akkor megosztott pontszámot kaptak.

Az első VB-t Guiseppe Farina egy Alfa Romeoval nyerte, az argentin legenda, Juan Manuel Fangio ekkor még "csak" második lett. Ezután viszont beindult, hiszen 1951-ben, 1954-ben, 1955-ben, 1956-ban és 1957-ben is világbajnok lett. Ezzel 2003-ig ő lett a Forma-1 történetének legsikeresebb versenyzője. Fangio mellett a Ferrari ásza, Alberto Ascari tudott duplázni, előbbi 1952-ben és '53-ban, Az évtized végén azonban már Mike Hawthorn (1958) és Jack Brabham (1959) között folyt a harc. A számos, de világbajnokságot nem nyert pilóta közül szinte minden elemzés Stirling Moss nevét emeli ki, mint "minden idők legjobb nem világbajnok pilótáját". Emellett Moss a sportszerűségéről is híres, hiszen amikor Hathrow-t kizárták, az ő közbenjárására mégis visszakapta pontjait, így lett Hathrow világbajnok, Moss pedig második... Más világ volt.

Le Mans

A Forma-1 történetének legnagyobb tragédiája 1955-ben, Le Mans-i 24 órás versenyen történt. A baleset okozója, Lance Macklin egy hirtelen irányváltással Pierre Levegh elé keveredett, aki 200 kilométeres sebességel már nem tudta elkerülni az ütközést, és a nézőtérre csapódott Mercedesével, amely azonnal felrobbant. A francia pilótán kívül 81 ember halt meg. Ennek ellenére a futamot nem fújták le. 

Következő részünkben a hatvanas évekkel fogunk foglalkozni.

  • Ascari Fangio Forma-1 Stirling Moss

Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!


Szólj hozzá a cikkhez

Stylemagazin.hu

    Kapcsolódó cikkek
    Kimi Raikkönen, a laza - Stílus, divat, életmód, stílus
    Kimi Raikkönen, a laza
    • Stílus
    Meg van, hol tartja félmilliárdos esküvőjét a  Forma-1-es örökösnő - Stílus, divat, életmód, stílus
    Meg van, hol tartja félmilliárdos esküvőjét a Forma-1-es örökösnő
    • Stílus
    Kalocsai hímzésbe bújtatják Hamiltont és Buttont
    Kicsoda (volt) Flavio Briatore?
    Heti Top 10A hét legjobb írásai
    A férfiaknak is szüksége van visszajelzésre - Keresd a nőt!, divat, életmód, stílus
    A férfiaknak is szüksége van visszajelzésre
    • Keresd a nőt!
    Miért nem képesek továbblépni a múlton az egyes csillagjegyek? - Keresd a nőt!, divat, életmód, stílus
    Miért nem képesek továbblépni a múlton az egyes csillagjegyek?
    • Keresd a nőt!
    Bizalom nélkül nincs működőképes párkapcsolat - Keresd a nőt!, divat, életmód, stílus
    Bizalom nélkül nincs működőképes párkapcsolat
    • Keresd a nőt!
    Megérdemled a boldogságot?
    Ami nélkül nincs értelme egy kapcsolatnak sem - a bizalom
    Hogyan szeretnél előrelépni, fejlődni, ha elfolyik az energiád és lemerültek az elemeid?
    A csend hangja - BMW iX xDrive60
    Láthatatlan akadályok a kapcsolatokban - hogyan szabadulhatunk meg tőlük?
    Mézédes áfonyás keménycukor – Ford Mustang GT Performance Convertible teszt
    Barber Shop Budapest Mammut – Profi férfi hajvágás a Mammut I. földszintjén

    Kapcsolódó cikkek

    Kimi Raikkönen, a laza

    Kimi Raikkönen, a laza

    Meg van, hol tartja félmilliárdos esküvőjét a  Forma-1-es örökösnő

    Meg van, hol tartja félmilliárdos esküvőjét a Forma-1-es örökösnő

    Kalocsai hímzésbe bújtatják Hamiltont és Buttont

    Kalocsai hímzésbe bújtatják Hamiltont és Buttont

    Kicsoda (volt) Flavio Briatore?

    Kicsoda (volt) Flavio Briatore?

    A Forma-1 története: a nyolcvanas évek

    A Forma-1 története: a nyolcvanas évek

    A Forma-1 története - a hetvenes évek

    A Forma-1 története - a hetvenes évek

    További cikkek

    A jövő autója okosabb, kényelmesebb és fenntarthatóbb

    A jövő autója okosabb, kényelmesebb és fenntarthatóbb

    Milyen autópálya matricát érdemes venned a nyárra?

    Milyen autópálya matricát érdemes venned a nyárra?

    A SsangYong gyártója, a KGM értékesítési rekordot ért el 2024 áprilisában

    A SsangYong gyártója, a KGM értékesítési rekordot ért el 2024 áprilisában

    BYD ATTO 3: Egy szuper elektromos crossover és ami mögötte van

    BYD ATTO 3: Egy szuper elektromos crossover és ami mögötte van

    4 kihagyhatatlan autós kiegészítő 30 ezer forint alatt

    4 kihagyhatatlan autós kiegészítő 30 ezer forint alatt

    Ihletet ad a jövő autói tervezőinek a Hot Wheels

    Ihletet ad a jövő autói tervezőinek a Hot Wheels

    Legolvasottabb írások

    A férfiaknak is szüksége van visszajelzésre

    A férfiaknak is szüksége van visszajelzésre

    Miért nem képesek továbblépni a múlton az egyes csillagjegyek?

    Miért nem képesek továbblépni a múlton az egyes csillagjegyek?

    Bizalom nélkül nincs működőképes párkapcsolat

    Bizalom nélkül nincs működőképes párkapcsolat

    Megérdemled a boldogságot?

    Megérdemled a boldogságot?

    Ami nélkül nincs értelme egy kapcsolatnak sem - a bizalom

    Ami nélkül nincs értelme egy kapcsolatnak sem - a bizalom

    Hogyan szeretnél előrelépni, fejlődni, ha elfolyik az energiád és lemerültek az elemeid?

    Hogyan szeretnél előrelépni, fejlődni, ha elfolyik az energiád és lemerültek az elemeid?

    A csend hangja - BMW iX xDrive60

    A csend hangja - BMW iX xDrive60

    Láthatatlan akadályok a kapcsolatokban - hogyan szabadulhatunk meg tőlük?

    Láthatatlan akadályok a kapcsolatokban - hogyan szabadulhatunk meg tőlük?

    Mézédes áfonyás keménycukor – Ford Mustang GT Performance Convertible teszt

    Mézédes áfonyás keménycukor – Ford Mustang GT Performance Convertible teszt

    Kövess minketStyle közösség

    @StyleHu követése

    Kövess minket Instagramon

    RSS csatornáink
    Legrissebb cikkek

    ÉN

    • Divathírek
    • Apa mappa
    • Ápolt vagyok

    MOBILITY

    • Autó & Motor

    BODY & SPORT

    • Mindent a testnek

    STYLENEWS

    • Kikapcsoló
    • Kultúra

    ÉLETÉRZÉS

    • Egészség
    • Mindent egymásért
    • A kényeztetés eszközei

    STYLELIFE

    • Interjúk
    • Utazás
    • Otthon & Design
    • Gasztronómia
    • kapcsolat
    • jogi nyilatkozat
    • impresszum
    • adatvedelem
    • rss
    © Stylemagazin.hu Copyright 2007-2025 | WebSite NetSolution Media Zrt.
    • STYLE.HU

      Élni tudni kell

    • ÉN
      • Divathírek
      • Apa mappa
      • Ápolt vagyok
    • MOBILITY
      • Autó & Motor
    • BODY & SPORT
      • Mindent a testnek
    • STYLENEWS
      • Kikapcsoló
      • Kultúra
    • ÉLETÉRZÉS
      • Egészség
      • Mindent egymásért
      • A kényeztetés eszközei
    • STYLELIFE
      • Interjúk
      • Utazás
      • Otthon & Design
      • Gasztronómia