Ne maradj le a legjobb írásainkról!

Kövess minket Facebookon.

Stylemagazin

bezárom

www.menstyle.hu
  • STYLE.HU

    Élni tudni kell

  • ÉN
    • Divathírek
    • Apa mappa
    • Ápolt vagyok
  • MOBILITY
    • Autó & Motor
  • BODY & SPORT
    • Mindent a testnek
  • STYLENEWS
    • Kikapcsoló
    • Kultúra
  • ÉLETÉRZÉS
    • Egészség
    • Mindent egymásért
    • A kényeztetés eszközei
  • STYLELIFE
    • Interjúk
    • Utazás
    • Otthon & Design
    • Gasztronómia
Tovább a Style.hu-ra!    
Stylelife - Mi történik a héten?  2025.12.08-14.

Mi történik a héten? 2025.12.08-14.

Stylelife
Autó & Motor - Kedvenc receptem MEB platformra - Új Škoda Elroq 85 Teszt

Kedvenc receptem MEB platformra - Új Škoda Elroq 85 Teszt

Autó & Motor
Body & Sport - A Bajnokok Ligájában versenyez tovább Magyarország erős embere

A Bajnokok Ligájában versenyez tovább Magyarország erős embere

Body & Sport
Mindent a szemnek - Ezt a 10 filmet várják a legjobban a magyar nézők 2026-ban

Ezt a 10 filmet várják a legjobban a magyar nézők 2026-ban

Mindent a szemnek
Rendezvények - Ez a sorozat visszarepít a belle époque-ba – nézzük, mit érdemes tudni erről az időszakról!

Ez a sorozat visszarepít a belle époque-ba – nézzük, mit érdemes tudni erről az időszakról!

Rendezvények
 - Egy köszönömmel és egy kérek szépennel bármit elértek

Egy köszönömmel és egy kérek szépennel bármit elértek

Cool-Túra - Kordás József életművét mutatja be Budapest legújabb galériája

Kordás József életművét mutatja be Budapest legújabb galériája

Cool-Túra
Stylelife - Őszi feltöltődés: ezekben a hazai fürdővárosokban garantált a kikapcsolódás!

Őszi feltöltődés: ezekben a hazai fürdővárosokban garantált a kikapcsolódás!

Stylelife
Életérzés - Honnan tudjuk mikor kapunk zöld jelzést a másiktól a következő lépésre?

Honnan tudjuk mikor kapunk zöld jelzést a másiktól a következő lépésre?

Életérzés
Autó & Motor - Egy ikon, porban és sárban - Ford Mustang Mach-E Rally

Egy ikon, porban és sárban - Ford Mustang Mach-E Rally

Autó & Motor
  1. Autó & Motor
  2. A Forma-1 története, első rész

A Forma-1 története, első rész

  • 2009. március 03.
  • Komment

Március 29-én ismét elindul a száguldó cirkusz, idén már 59-ik sorozat, minden vasárnapi ebéd utáni szieszta legjobb programja. Ennek apropóján nézzük meg, hogyan is telt el az elmúlt majd hatvan év a királykategóriával. Első részünk az ötvenes évekkel, a hőskorszakkal foglalkozik.


A Forma-1 története, első rész - Autó & Motor -  - Ascari, Fangio, Forma-1, Stirling Moss,
Az előzmények

Természetesen nem a semmiből rendezték meg az első világbajnokságot, hiszen igen komoly hagyományokkal rendelkezett akkor már az autósport Európában. A Forma-1 hivatalos elődjének a Grand Prix Motor Racing-t tarthatjuk. Az első hivatalos Grand Prixet Le Mans-ban tartották, amit a magyar, de ekkor már a Renault alkalmazásában álló és hamarosan francia állampolgárrá váló Szisz Ferenc nyeri. Az első világháborúig csak a Le Mans-i verseny számított Grand Prix-nak.

Értelemszerűen a világháború alatt nem rendeztek versenyt, utána is csak nyögvenyelősen indult újra a sorozat. Jellemző módon a két világháború közötti korszakban - ahogyan ma is - a német és olasz márkák domináltak. Előbbieknél az Auto Union és a Mercedes-Benz, utóbbiaknál a Bugattik és Alfa Romeók. A harmincas évektől a németek lesznek egyeduralkodók, párhuzamosan a náci Németország megerősödésével, amely rengeteget pénzt fektetett be az autósportba is.

A világháború után a nagyfokú pusztítás miatt nagyon nehezen éledt újra az autósport egész Európában, hiszen mind technikában, mind a lehetséges pilóták terén is hatalmas veszteségek voltak. Ismét az olaszoké lesz az első hely a konstruktőrök között.

Az ötvenes évek:
Fangio - Ascari - Hawthorn

Az ötvenes éveket főleg a Ferrari, a Maserati, a Mercedes, és az Alfa Romeo uralja. A sorozat mindössze néhány európai helyszínből és az Indianapolisi nagydíjból állt, bár ez utóbbi nem tartozott szorosan a sorozathoz.  Az első években verseny közben lehetett autót cserélni, és az első öt helyezett kapott pontot, a győztes nyolcat, a második hatot, a harmadik négyet, és még az ötödik helyezett is kapott két pontot, hogy klasszikusokat idézzünk (gyakorlott Forma-1 nézők emlékezhetnek Palik Lacink ezen kedvenc toposzára). A pontszámításnál viszont csak a legjobb négy számított bele az összpontszámba. Ha két versenyző váltotta egymást egy kocsival (erre is lehetőség volt), akkor megosztott pontszámot kaptak.

Az első VB-t Guiseppe Farina egy Alfa Romeoval nyerte, az argentin legenda, Juan Manuel Fangio ekkor még "csak" második lett. Ezután viszont beindult, hiszen 1951-ben, 1954-ben, 1955-ben, 1956-ban és 1957-ben is világbajnok lett. Ezzel 2003-ig ő lett a Forma-1 történetének legsikeresebb versenyzője. Fangio mellett a Ferrari ásza, Alberto Ascari tudott duplázni, előbbi 1952-ben és '53-ban, Az évtized végén azonban már Mike Hawthorn (1958) és Jack Brabham (1959) között folyt a harc. A számos, de világbajnokságot nem nyert pilóta közül szinte minden elemzés Stirling Moss nevét emeli ki, mint "minden idők legjobb nem világbajnok pilótáját". Emellett Moss a sportszerűségéről is híres, hiszen amikor Hathrow-t kizárták, az ő közbenjárására mégis visszakapta pontjait, így lett Hathrow világbajnok, Moss pedig második... Más világ volt.

Le Mans

A Forma-1 történetének legnagyobb tragédiája 1955-ben, Le Mans-i 24 órás versenyen történt. A baleset okozója, Lance Macklin egy hirtelen irányváltással Pierre Levegh elé keveredett, aki 200 kilométeres sebességel már nem tudta elkerülni az ütközést, és a nézőtérre csapódott Mercedesével, amely azonnal felrobbant. A francia pilótán kívül 81 ember halt meg. Ennek ellenére a futamot nem fújták le. 

Következő részünkben a hatvanas évekkel fogunk foglalkozni.

  • Ascari Fangio Forma-1 Stirling Moss

Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!


Szólj hozzá a cikkhez

Stylemagazin.hu

    Kapcsolódó cikkek
    Kimi Raikkönen, a laza - Stílus, divat, életmód, stílus
    Kimi Raikkönen, a laza
    • Stílus
    Meg van, hol tartja félmilliárdos esküvőjét a  Forma-1-es örökösnő - Stílus, divat, életmód, stílus
    Meg van, hol tartja félmilliárdos esküvőjét a Forma-1-es örökösnő
    • Stílus
    Kalocsai hímzésbe bújtatják Hamiltont és Buttont
    Kicsoda (volt) Flavio Briatore?
    Heti Top 10A hét legjobb írásai
    Egy érzelmileg elérhetetlen férfival kár terveket szövögetni - Keresd a nőt!, divat, életmód, stílus
    Egy érzelmileg elérhetetlen férfival kár terveket szövögetni
    • Keresd a nőt!
    Nem jó egyedül - Keresd a nőt!, divat, életmód, stílus
    Nem jó egyedül
    • Keresd a nőt!
    Mit tesz az az ember, aki nem akar újra sérülni lelkileg? - Keresd a nőt!, divat, életmód, stílus
    Mit tesz az az ember, aki nem akar újra sérülni lelkileg?
    • Keresd a nőt!
    Férfiszempont: Ma már nem a szem a lélek tükre
    Mi történik a héten? 2025.12.08-14.
    Winterwunder Mörbisch – a világ legnagyobb betlehemi jászola idén még nagyobb, még színesebb, még varázslatosabb!
    Az elegancia ünnepe – beszélgetés Kanizsai Szilviával, a Canissi alapítójával
    Légy stílusos szilveszterkor és újévkor a WITTCHEN-nel
    Szelfi, design, magány: a modern emberekről szól kissmiklos legújabb kiállítása
    Itt találtam meg önmagam

    Kapcsolódó cikkek

    Kimi Raikkönen, a laza

    Kimi Raikkönen, a laza

    Meg van, hol tartja félmilliárdos esküvőjét a  Forma-1-es örökösnő

    Meg van, hol tartja félmilliárdos esküvőjét a Forma-1-es örökösnő

    Kalocsai hímzésbe bújtatják Hamiltont és Buttont

    Kalocsai hímzésbe bújtatják Hamiltont és Buttont

    Kicsoda (volt) Flavio Briatore?

    Kicsoda (volt) Flavio Briatore?

    A Forma-1 története: a nyolcvanas évek

    A Forma-1 története: a nyolcvanas évek

    A Forma-1 története - a hetvenes évek

    A Forma-1 története - a hetvenes évek

    További cikkek

    A jövő autója okosabb, kényelmesebb és fenntarthatóbb

    A jövő autója okosabb, kényelmesebb és fenntarthatóbb

    Milyen autópálya matricát érdemes venned a nyárra?

    Milyen autópálya matricát érdemes venned a nyárra?

    A SsangYong gyártója, a KGM értékesítési rekordot ért el 2024 áprilisában

    A SsangYong gyártója, a KGM értékesítési rekordot ért el 2024 áprilisában

    BYD ATTO 3: Egy szuper elektromos crossover és ami mögötte van

    BYD ATTO 3: Egy szuper elektromos crossover és ami mögötte van

    4 kihagyhatatlan autós kiegészítő 30 ezer forint alatt

    4 kihagyhatatlan autós kiegészítő 30 ezer forint alatt

    Ihletet ad a jövő autói tervezőinek a Hot Wheels

    Ihletet ad a jövő autói tervezőinek a Hot Wheels

    Legolvasottabb írások

    Egy érzelmileg elérhetetlen férfival kár terveket szövögetni

    Egy érzelmileg elérhetetlen férfival kár terveket szövögetni

    Nem jó egyedül

    Nem jó egyedül

    Mit tesz az az ember, aki nem akar újra sérülni lelkileg?

    Mit tesz az az ember, aki nem akar újra sérülni lelkileg?

    Férfiszempont: Ma már nem a szem a lélek tükre

    Férfiszempont: Ma már nem a szem a lélek tükre

    Mi történik a héten?  2025.12.08-14.

    Mi történik a héten? 2025.12.08-14.

    Winterwunder Mörbisch – a világ legnagyobb betlehemi jászola idén még nagyobb, még színesebb, még varázslatosabb!

    Winterwunder Mörbisch – a világ legnagyobb betlehemi jászola idén még nagyobb, még színesebb, még varázslatosabb!

    Az elegancia ünnepe – beszélgetés Kanizsai Szilviával, a Canissi alapítójával

    Az elegancia ünnepe – beszélgetés Kanizsai Szilviával, a Canissi alapítójával

    Légy stílusos szilveszterkor és újévkor a WITTCHEN-nel

    Légy stílusos szilveszterkor és újévkor a WITTCHEN-nel

    Szelfi, design, magány: a modern emberekről szól kissmiklos legújabb kiállítása

    Szelfi, design, magány: a modern emberekről szól kissmiklos legújabb kiállítása

    Kövess minketStyle közösség

    @StyleHu követése

    Kövess minket Instagramon

    RSS csatornáink
    Legrissebb cikkek

    ÉN

    • Divathírek
    • Apa mappa
    • Ápolt vagyok

    MOBILITY

    • Autó & Motor

    BODY & SPORT

    • Mindent a testnek

    STYLENEWS

    • Kikapcsoló
    • Kultúra

    ÉLETÉRZÉS

    • Egészség
    • Mindent egymásért
    • A kényeztetés eszközei

    STYLELIFE

    • Interjúk
    • Utazás
    • Otthon & Design
    • Gasztronómia
    • kapcsolat
    • jogi nyilatkozat
    • impresszum
    • adatvedelem
    • rss
    © Stylemagazin.hu Copyright 2007-2025 | WebSite NetSolution Media Zrt.
    • STYLE.HU

      Élni tudni kell

    • ÉN
      • Divathírek
      • Apa mappa
      • Ápolt vagyok
    • MOBILITY
      • Autó & Motor
    • BODY & SPORT
      • Mindent a testnek
    • STYLENEWS
      • Kikapcsoló
      • Kultúra
    • ÉLETÉRZÉS
      • Egészség
      • Mindent egymásért
      • A kényeztetés eszközei
    • STYLELIFE
      • Interjúk
      • Utazás
      • Otthon & Design
      • Gasztronómia