Ne maradj le a legjobb írásainkról!

Kövess minket Facebookon.

Stylemagazin

bezárom

www.menstyle.hu
  • STYLE.HU

    Élni tudni kell

  • ÉN
    • Divathírek
    • Apa mappa
    • Ápolt vagyok
  • MOBILITY
    • Autó & Motor
  • BODY & SPORT
    • Mindent a testnek
  • STYLENEWS
    • Kikapcsoló
    • Kultúra
  • ÉLETÉRZÉS
    • Egészség
    • Mindent egymásért
    • A kényeztetés eszközei
  • STYLELIFE
    • Interjúk
    • Utazás
    • Otthon & Design
    • Gasztronómia
Tovább a Style.hu-ra!    
Rendezvények - „De még  játékból sem hittem el, hogy ott nem jut egy hely ahol születtem”

„De még játékból sem hittem el, hogy ott nem jut egy hely ahol születtem”

Rendezvények
Stylelife - Mi történik a héten?  2025.08.11-17.

Mi történik a héten? 2025.08.11-17.

Stylelife
 - Hiába telik az idő, minden párkapcsolaton dolgozni kell

Hiába telik az idő, minden párkapcsolaton dolgozni kell

 - 7 wellness tipp a boldog, kiegyensúlyozott élethez

7 wellness tipp a boldog, kiegyensúlyozott élethez

Autó & Motor - A csend hangja - BMW iX xDrive60

A csend hangja - BMW iX xDrive60

Autó & Motor
Mindent egymásért - Ami nélkül nincs értelme egy kapcsolatnak sem - a bizalom

Ami nélkül nincs értelme egy kapcsolatnak sem - a bizalom

Mindent egymásért
 - Tanulj a veszteségből: 5 dolog, mely a veszteség hatására jobb emberré formál

Tanulj a veszteségből: 5 dolog, mely a veszteség hatására jobb emberré formál

Autó & Motor - Gen-E,  a városi nagymacska – Kipróbáltuk az elektromos Ford Pumát

Gen-E, a városi nagymacska – Kipróbáltuk az elektromos Ford Pumát

Autó & Motor
 - A bizalomról

A bizalomról

 - Mindenki sérül egy háromszöghelyzetben - Ezt tanítja egy szeretői kapcsolat

Mindenki sérül egy háromszöghelyzetben - Ezt tanítja egy szeretői kapcsolat

Autó & Motor - Az első lépcsőfok is magas az 1000-es BMW-k világában: 2025-ös BMW S1000R

Az első lépcsőfok is magas az 1000-es BMW-k világában: 2025-ös BMW S1000R

Autó & Motor
  1. Autó & Motor
  2. Amerikai extrém luxusautó-koncepciók a XX. század...

Amerikai extrém luxusautó-koncepciók a XX. század elejéről

  • 2011. július 26.
  • Komment

Az ötvenes-hatvanas évek az amerikai autóipar számára az addig elérhetetlennek tűnő álmok megvalósítását jelentette: Az akkori formatervezők a minél magasabb fokú automatizáltságot és az alternatív hajtások megvalósítását keresték, ám a fogyasztás, a környezetszennyezés és kocsik súlya teljesen lényegtelen tényezők voltak.


Amerikai extrém luxusautó-koncepciók a XX. század elejéről - Autó & Motor -  - Amerika, autó, lóerő, luxus, motor, versenyautó,

Kennedy 1961-ben meghirdette a holdraszállási programot. Az űrkorszak beköszöntött az autógyártáshoz is. Az ekkoriban elkészült koncepcióautó-tanulmányok leginkább egy sci-fi film díszletére hasonlítottak, mintsem egy halandó ember közlekedési eszközére. A tervezők szeme előtt egy vezető nélküli botkormánnyal és gombokkal vezethető futurecar lebegett, melynek alakját az űrrepülő ihlette. Nemcsak a formatervezők, de a mérnökök is kitettek magukért. Az 50-es évek tanulmányautóinak technikai színvonala évtizedekkel előzte meg a korát. Divatba jöttek az alternatív hajtásmódok, és egyértelműnek látszott, hogy a befutó a gázturbina lesz. A Chrysler odáig merészkedett, hogy 1963-ban 50 darab gázturbinás autót osztott szét a legmegbízhatóbb vásárlói között, hogy két évig szabadon teszteljék azokat. A fogadtatás vegyes volt, a tábor egyik fele rajongott a nagy teljesítményért, a másik fele pedig soha nem tudott megbarátkozni, hogy valaha is ez legyen a jó öreg motor helyett. Egy érdekesség a gázturbinához: 1965-ben Craig Bredlove mérnök Spirit of America nevű gázturbinás gépével túllépte a 800 km/h sebességrekordot, amit csak öt év múlva sikerült megdönteni Gary Gabelichnek egyedi építésű gépével (Blue Flame – 1018 km/h).

A gázturbina „sikertelensége” ellenére pár ötletet azért csak sikerült átmenteni a tanulmányautókból a szériákba (felhajtható kormány, kiforduló ülés, varázsszem), míg több ötlet a süllyesztőben végezte (botkormány, üvegtető, gázturbina). Az embereket azonban érdekelték az álmok, és szívesen néztek a jövőbe az autókon keresztül. A mérnökök megálmodták a korszakalkotó hajtásláncot, és annyi extrát, hogy ezekhez az autókhoz képest még a nyolcvanas évek európai luxusautói is fapados modelleknek tűnnek. Ezeknek az autóknak köszönhető az is, hogy az európai emberek szemében akkor Amerika a végtelen optimizmus, és gazdagság szimbóluma lett. Mostani összeállításunk nem törekszik a teljeségre, csak a szemek elkápráztatására:

1917 Golden Submarine – 2008 Silver Submarine

Amerikai extrém luxusautó-koncepciók a XX. század elejéről - Autó & Motor -  - Amerika, autó, lóerő, luxus, motor, versenyautó,
Amerikai extrém luxusautó-koncepciók a XX. század elejéről - Autó & Motor -  - Amerika, autó, lóerő, luxus, motor, versenyautó,

Harry Miller 1916-ban találta ki, hogy a versenyautókat nemcsak érdemes áramvonalasra tervezni, hanem érdemesebb fémből készült alkatrészeit alumíniummal is ötvözni. A szélcsatornában tesztelt, 104-es tengelytávú Golden Submarine-t 15 ezer dollárból építette meg a mérnök. Ez a 289-CID, cross-flow, vízhűtéses, 136 lóerős négyhengeres motor lett az előfutára a későbbi években nagy sikerű Offenhauser motoroknak. 1917 júniusában az Illinois államban található 250 mérföldes Maywood versenypályán az 1600 kilós autó világcsúcsot futott. A legendás autót pár évvel ezelőtti újragondolta a Webb Automotive Arttársaság. A botkormányos kocsi természetesen ma már sugármeghajtású.

1948 Tucker Torpedo

Amerikai extrém luxusautó-koncepciók a XX. század elejéről - Autó & Motor -  - Amerika, autó, lóerő, luxus, motor, versenyautó,
Amerikai extrém luxusautó-koncepciók a XX. század elejéről - Autó & Motor -  - Amerika, autó, lóerő, luxus, motor, versenyautó,

Mindösszesen csak 51 példány készített el a Tucker Torpedóra hallgató tanulmányautójából a chicagói Preston Tucker gyár. A kicsi limitszám mögött a korabeli amerikai lapok szerint a Big Three autógyár és Homer S. Ferguson, Michigan akkori szenátorának azon mesterkedése állhatott, hogy eltegyék láb alól a Tucker Corporation vezetőjét.  Az autó egyes elemei és funkciói egyébként nagyon innovatívak voltak. A jármű legismertebb jellemzője, hogy fényszórója (Küklopsz szeme) automatikusan váltogatta fényszögét, ha a kocsi 10 foknál nagyobb kitérést produkált a kanyarokban. Szintén újdonságnak számított, hogy a gépkocsoit korszerű ütközésvédelemmel, kanyarstabilizátorral és a világon először biztonsági övvel is ellátták. A hátsókerék meghajtású autót egy külön rögzítőfékkel lehetett a tolvajoktól megvédeni. A Tucker Torpedo ezenkívül számos más újítással is el volt látva, amelyet a  későbbiek során elhagyták. Ilyenek voltak a magnézium felnik, a tárcsafék, az üzemanyag-befecskendezés, az öntömítő tömlő nélküli gumik, és a közvetlen meghajtású nyomatékváltó.

1954 Pontiac Bonnevile Special

Amerikai extrém luxusautó-koncepciók a XX. század elejéről - Autó & Motor -  - Amerika, autó, lóerő, luxus, motor, versenyautó,
Amerikai extrém luxusautó-koncepciók a XX. század elejéről - Autó & Motor -  - Amerika, autó, lóerő, luxus, motor, versenyautó,

A kétüléses sportautó tervezője a neves designer, Harley J. Earl volt. A manufakturális eljárással elkészített autón alkalmazták először a világon a plexi kabintetőt. A sirály-szárnypaneleket acél helyett vékony üvegszálból készítették el. A becslések szerint az autó 300 lóerős volt over-the-top rakétamotorának köszönhetően.


1955 Ghia Streamline X-Coupe

Amerikai extrém luxusautó-koncepciók a XX. század elejéről - Autó & Motor -  - Amerika, autó, lóerő, luxus, motor, versenyautó,
Amerikai extrém luxusautó-koncepciók a XX. század elejéről - Autó & Motor -  - Amerika, autó, lóerő, luxus, motor, versenyautó,

A Ghia típusú kocsit kimondottan a Chrysler vezetőjének, Virgil Exner kérésére tervezte meg Giovanni Savonuzzi aerodinamikus. Az autó állítólag Rita Hayworth főszereplésével bemutatott Gilda című film noir klasszikus után kapta a nevét. A versenyautó futóművefelvette a versenyt a Ferrarival és a Maseratival, ám a Steamline-t kimondottan csak gazdagoknak gyártották. A szélcsatornában tesztelt kisméretű járművet gázturbina motorokkal szereltek fel, amelyek egyaránt működtek benzinnel, gázolajjal, de kerozinnal is. Az autó elméleti végsebessége 225 km/h volt. Az állom autó 2becsült értéke 1-1,3 millió dollár között mozog.


1956 Buick Centurion
Amerikai extrém luxusautó-koncepciók a XX. század elejéről - Autó & Motor -  - Amerika, autó, lóerő, luxus, motor, versenyautó,
Amerikai extrém luxusautó-koncepciók a XX. század elejéről - Autó & Motor -  - Amerika, autó, lóerő, luxus, motor, versenyautó,

A Buick Centurion Concept 1956-ban debütált először. Az üvegszálból készített autó belső és külső formavilágát egy buborék alakú pilótafülke ihlette. Az aerodinamikai jellemzők figyelembevétele mellett a tervezők egy 325 lóerős V8-as motort dugtak a motorháztető alá, ami mellé süllyesztett fényszórókat is elhelyeztek. Az autó hátsó végét úgynevezett szárnyas-típusú sárvédőkkel láttak el. Érdekes, hogy a jobb navigáció érdekében a tervezők a csomagtartó mögé egy televíziós kamerát is beépítettek, hogy az folyamatos „jelentést küldjön” a hátsó forgalomról a műszerfalba beszerelt képernyőre.

1961 Chrysler Turboflite

Amerikai extrém luxusautó-koncepciók a XX. század elejéről - Autó & Motor -  - Amerika, autó, lóerő, luxus, motor, versenyautó,
Amerikai extrém luxusautó-koncepciók a XX. század elejéről - Autó & Motor -  - Amerika, autó, lóerő, luxus, motor, versenyautó,

A gázturbinás Turboflite messze megelőzte korát: automatikusan nyitódó ajtók, nagy hátsó spoilerek, összecsukható oldalsó ablakok, hátsó lámpák és irányjelzők, habszivacsból elkészített ülőpárnák, és úgynevezett elektrolumineszcens típusú belső világítás.

  • Amerika autó lóerő luxus motor versenyautó

Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!


Szólj hozzá a cikkhez

Stylemagazin.hu

    Kapcsolódó cikkek
    Autóval Európában nyáron: pórul járhatunk, ha megszokásból vezetünk - Autó & Motor, divat, életmód, stílus
    Autóval Európában nyáron: pórul járhatunk, ha megszokásból vezetünk
    • Autó & Motor
    10 autó, amik fontos szerepet töltöttek be a mozivásznon - Stylenews, divat, életmód, stílus
    10 autó, amik fontos szerepet töltöttek be a mozivásznon
    • Stylenews
    Prémium autóbérlés, avagy új trend az autópiacon?
    Ihletet ad a jövő autói tervezőinek a Hot Wheels
    Heti Top 10A hét legjobb írásai
    A férfiaknak is szüksége van visszajelzésre - Keresd a nőt!, divat, életmód, stílus
    A férfiaknak is szüksége van visszajelzésre
    • Keresd a nőt!
    Miért nem képesek továbblépni a múlton az egyes csillagjegyek? - Keresd a nőt!, divat, életmód, stílus
    Miért nem képesek továbblépni a múlton az egyes csillagjegyek?
    • Keresd a nőt!
    Bizalom nélkül nincs működőképes párkapcsolat - Keresd a nőt!, divat, életmód, stílus
    Bizalom nélkül nincs működőképes párkapcsolat
    • Keresd a nőt!
    Megérdemled a boldogságot?
    Ami nélkül nincs értelme egy kapcsolatnak sem - a bizalom
    Hogyan szeretnél előrelépni, fejlődni, ha elfolyik az energiád és lemerültek az elemeid?
    Meditáció az ingerek csökkentéséért
    A csend hangja - BMW iX xDrive60
    Inzulinrezisztencia tünetei nőknél: Korai jelek, hétköznapi megoldások, valódi egyensúly
    Mi történik a héten? 2025.08.11-17.

    Kapcsolódó cikkek

    Autóval Európában nyáron: pórul járhatunk, ha megszokásból vezetünk

    Autóval Európában nyáron: pórul járhatunk, ha megszokásból vezetünk

    10 autó, amik fontos szerepet töltöttek be a mozivásznon

    10 autó, amik fontos szerepet töltöttek be a mozivásznon

    Prémium autóbérlés, avagy új trend az autópiacon?

    Prémium autóbérlés, avagy új trend az autópiacon?

    Ihletet ad a jövő autói tervezőinek a Hot Wheels

    Ihletet ad a jövő autói tervezőinek a Hot Wheels

    3 luxusóra, ami bárkit levesz a lábáról

    3 luxusóra, ami bárkit levesz a lábáról

    A Continental járművek beltereihez mutat be fenntartható felületi megoldásokat

    A Continental járművek beltereihez mutat be fenntartható felületi megoldásokat

    További cikkek

    A jövő autója okosabb, kényelmesebb és fenntarthatóbb

    A jövő autója okosabb, kényelmesebb és fenntarthatóbb

    Milyen autópálya matricát érdemes venned a nyárra?

    Milyen autópálya matricát érdemes venned a nyárra?

    A SsangYong gyártója, a KGM értékesítési rekordot ért el 2024 áprilisában

    A SsangYong gyártója, a KGM értékesítési rekordot ért el 2024 áprilisában

    BYD ATTO 3: Egy szuper elektromos crossover és ami mögötte van

    BYD ATTO 3: Egy szuper elektromos crossover és ami mögötte van

    4 kihagyhatatlan autós kiegészítő 30 ezer forint alatt

    4 kihagyhatatlan autós kiegészítő 30 ezer forint alatt

    Ezekre figyeljünk, ha a téli hidegben autózni készülünk

    Ezekre figyeljünk, ha a téli hidegben autózni készülünk

    Legolvasottabb írások

    A férfiaknak is szüksége van visszajelzésre

    A férfiaknak is szüksége van visszajelzésre

    Miért nem képesek továbblépni a múlton az egyes csillagjegyek?

    Miért nem képesek továbblépni a múlton az egyes csillagjegyek?

    Bizalom nélkül nincs működőképes párkapcsolat

    Bizalom nélkül nincs működőképes párkapcsolat

    Megérdemled a boldogságot?

    Megérdemled a boldogságot?

    Ami nélkül nincs értelme egy kapcsolatnak sem - a bizalom

    Ami nélkül nincs értelme egy kapcsolatnak sem - a bizalom

    Hogyan szeretnél előrelépni, fejlődni, ha elfolyik az energiád és lemerültek az elemeid?

    Hogyan szeretnél előrelépni, fejlődni, ha elfolyik az energiád és lemerültek az elemeid?

    Meditáció az ingerek csökkentéséért

    Meditáció az ingerek csökkentéséért

    A csend hangja - BMW iX xDrive60

    A csend hangja - BMW iX xDrive60

    Inzulinrezisztencia tünetei nőknél: Korai jelek, hétköznapi megoldások, valódi egyensúly

    Inzulinrezisztencia tünetei nőknél: Korai jelek, hétköznapi megoldások, valódi egyensúly

    Kövess minketStyle közösség

    @StyleHu követése

    Kövess minket Instagramon

    RSS csatornáink
    Legrissebb cikkek

    ÉN

    • Divathírek
    • Apa mappa
    • Ápolt vagyok

    MOBILITY

    • Autó & Motor

    BODY & SPORT

    • Mindent a testnek

    STYLENEWS

    • Kikapcsoló
    • Kultúra

    ÉLETÉRZÉS

    • Egészség
    • Mindent egymásért
    • A kényeztetés eszközei

    STYLELIFE

    • Interjúk
    • Utazás
    • Otthon & Design
    • Gasztronómia
    • kapcsolat
    • jogi nyilatkozat
    • impresszum
    • adatvedelem
    • rss
    © Stylemagazin.hu Copyright 2007-2025 | WebSite NetSolution Media Zrt.
    • STYLE.HU

      Élni tudni kell

    • ÉN
      • Divathírek
      • Apa mappa
      • Ápolt vagyok
    • MOBILITY
      • Autó & Motor
    • BODY & SPORT
      • Mindent a testnek
    • STYLENEWS
      • Kikapcsoló
      • Kultúra
    • ÉLETÉRZÉS
      • Egészség
      • Mindent egymásért
      • A kényeztetés eszközei
    • STYLELIFE
      • Interjúk
      • Utazás
      • Otthon & Design
      • Gasztronómia