Ne maradj le a legjobb írásainkról!

Kövess minket Facebookon.

Stylemagazin

bezárom

www.menstyle.hu
  • STYLE.HU

    Élni tudni kell

  • ÉN
    • Divathírek
    • Apa mappa
    • Ápolt vagyok
  • MOBILITY
    • Autó & Motor
  • BODY & SPORT
    • Mindent a testnek
  • STYLENEWS
    • Kikapcsoló
    • Kultúra
  • ÉLETÉRZÉS
    • Egészség
    • Mindent egymásért
    • A kényeztetés eszközei
  • STYLELIFE
    • Interjúk
    • Utazás
    • Otthon & Design
    • Gasztronómia
Tovább a Style.hu-ra!    
Stylelife - Mi történik a héten?  2025.12.08-14.

Mi történik a héten? 2025.12.08-14.

Stylelife
Autó & Motor - Kedvenc receptem MEB platformra - Új Škoda Elroq 85 Teszt

Kedvenc receptem MEB platformra - Új Škoda Elroq 85 Teszt

Autó & Motor
Body & Sport - A Bajnokok Ligájában versenyez tovább Magyarország erős embere

A Bajnokok Ligájában versenyez tovább Magyarország erős embere

Body & Sport
Mindent a szemnek - Ezt a 10 filmet várják a legjobban a magyar nézők 2026-ban

Ezt a 10 filmet várják a legjobban a magyar nézők 2026-ban

Mindent a szemnek
Rendezvények - Ez a sorozat visszarepít a belle époque-ba – nézzük, mit érdemes tudni erről az időszakról!

Ez a sorozat visszarepít a belle époque-ba – nézzük, mit érdemes tudni erről az időszakról!

Rendezvények
 - Egy köszönömmel és egy kérek szépennel bármit elértek

Egy köszönömmel és egy kérek szépennel bármit elértek

Cool-Túra - Kordás József életművét mutatja be Budapest legújabb galériája

Kordás József életművét mutatja be Budapest legújabb galériája

Cool-Túra
Stylelife - Őszi feltöltődés: ezekben a hazai fürdővárosokban garantált a kikapcsolódás!

Őszi feltöltődés: ezekben a hazai fürdővárosokban garantált a kikapcsolódás!

Stylelife
Életérzés - Honnan tudjuk mikor kapunk zöld jelzést a másiktól a következő lépésre?

Honnan tudjuk mikor kapunk zöld jelzést a másiktól a következő lépésre?

Életérzés
Autó & Motor - Egy ikon, porban és sárban - Ford Mustang Mach-E Rally

Egy ikon, porban és sárban - Ford Mustang Mach-E Rally

Autó & Motor
  1. Autó & Motor
  2. Amerikai extrém luxusautó-koncepciók a XX. század...

Amerikai extrém luxusautó-koncepciók a XX. század elejéről

  • 2011. július 26.
  • Komment

Az ötvenes-hatvanas évek az amerikai autóipar számára az addig elérhetetlennek tűnő álmok megvalósítását jelentette: Az akkori formatervezők a minél magasabb fokú automatizáltságot és az alternatív hajtások megvalósítását keresték, ám a fogyasztás, a környezetszennyezés és kocsik súlya teljesen lényegtelen tényezők voltak.


Amerikai extrém luxusautó-koncepciók a XX. század elejéről - Autó & Motor -  - Amerika, autó, lóerő, luxus, motor, versenyautó,

Kennedy 1961-ben meghirdette a holdraszállási programot. Az űrkorszak beköszöntött az autógyártáshoz is. Az ekkoriban elkészült koncepcióautó-tanulmányok leginkább egy sci-fi film díszletére hasonlítottak, mintsem egy halandó ember közlekedési eszközére. A tervezők szeme előtt egy vezető nélküli botkormánnyal és gombokkal vezethető futurecar lebegett, melynek alakját az űrrepülő ihlette. Nemcsak a formatervezők, de a mérnökök is kitettek magukért. Az 50-es évek tanulmányautóinak technikai színvonala évtizedekkel előzte meg a korát. Divatba jöttek az alternatív hajtásmódok, és egyértelműnek látszott, hogy a befutó a gázturbina lesz. A Chrysler odáig merészkedett, hogy 1963-ban 50 darab gázturbinás autót osztott szét a legmegbízhatóbb vásárlói között, hogy két évig szabadon teszteljék azokat. A fogadtatás vegyes volt, a tábor egyik fele rajongott a nagy teljesítményért, a másik fele pedig soha nem tudott megbarátkozni, hogy valaha is ez legyen a jó öreg motor helyett. Egy érdekesség a gázturbinához: 1965-ben Craig Bredlove mérnök Spirit of America nevű gázturbinás gépével túllépte a 800 km/h sebességrekordot, amit csak öt év múlva sikerült megdönteni Gary Gabelichnek egyedi építésű gépével (Blue Flame – 1018 km/h).

A gázturbina „sikertelensége” ellenére pár ötletet azért csak sikerült átmenteni a tanulmányautókból a szériákba (felhajtható kormány, kiforduló ülés, varázsszem), míg több ötlet a süllyesztőben végezte (botkormány, üvegtető, gázturbina). Az embereket azonban érdekelték az álmok, és szívesen néztek a jövőbe az autókon keresztül. A mérnökök megálmodták a korszakalkotó hajtásláncot, és annyi extrát, hogy ezekhez az autókhoz képest még a nyolcvanas évek európai luxusautói is fapados modelleknek tűnnek. Ezeknek az autóknak köszönhető az is, hogy az európai emberek szemében akkor Amerika a végtelen optimizmus, és gazdagság szimbóluma lett. Mostani összeállításunk nem törekszik a teljeségre, csak a szemek elkápráztatására:

1917 Golden Submarine – 2008 Silver Submarine

Amerikai extrém luxusautó-koncepciók a XX. század elejéről - Autó & Motor -  - Amerika, autó, lóerő, luxus, motor, versenyautó,
Amerikai extrém luxusautó-koncepciók a XX. század elejéről - Autó & Motor -  - Amerika, autó, lóerő, luxus, motor, versenyautó,

Harry Miller 1916-ban találta ki, hogy a versenyautókat nemcsak érdemes áramvonalasra tervezni, hanem érdemesebb fémből készült alkatrészeit alumíniummal is ötvözni. A szélcsatornában tesztelt, 104-es tengelytávú Golden Submarine-t 15 ezer dollárból építette meg a mérnök. Ez a 289-CID, cross-flow, vízhűtéses, 136 lóerős négyhengeres motor lett az előfutára a későbbi években nagy sikerű Offenhauser motoroknak. 1917 júniusában az Illinois államban található 250 mérföldes Maywood versenypályán az 1600 kilós autó világcsúcsot futott. A legendás autót pár évvel ezelőtti újragondolta a Webb Automotive Arttársaság. A botkormányos kocsi természetesen ma már sugármeghajtású.

1948 Tucker Torpedo

Amerikai extrém luxusautó-koncepciók a XX. század elejéről - Autó & Motor -  - Amerika, autó, lóerő, luxus, motor, versenyautó,
Amerikai extrém luxusautó-koncepciók a XX. század elejéről - Autó & Motor -  - Amerika, autó, lóerő, luxus, motor, versenyautó,

Mindösszesen csak 51 példány készített el a Tucker Torpedóra hallgató tanulmányautójából a chicagói Preston Tucker gyár. A kicsi limitszám mögött a korabeli amerikai lapok szerint a Big Three autógyár és Homer S. Ferguson, Michigan akkori szenátorának azon mesterkedése állhatott, hogy eltegyék láb alól a Tucker Corporation vezetőjét.  Az autó egyes elemei és funkciói egyébként nagyon innovatívak voltak. A jármű legismertebb jellemzője, hogy fényszórója (Küklopsz szeme) automatikusan váltogatta fényszögét, ha a kocsi 10 foknál nagyobb kitérést produkált a kanyarokban. Szintén újdonságnak számított, hogy a gépkocsoit korszerű ütközésvédelemmel, kanyarstabilizátorral és a világon először biztonsági övvel is ellátták. A hátsókerék meghajtású autót egy külön rögzítőfékkel lehetett a tolvajoktól megvédeni. A Tucker Torpedo ezenkívül számos más újítással is el volt látva, amelyet a  későbbiek során elhagyták. Ilyenek voltak a magnézium felnik, a tárcsafék, az üzemanyag-befecskendezés, az öntömítő tömlő nélküli gumik, és a közvetlen meghajtású nyomatékváltó.

1954 Pontiac Bonnevile Special

Amerikai extrém luxusautó-koncepciók a XX. század elejéről - Autó & Motor -  - Amerika, autó, lóerő, luxus, motor, versenyautó,
Amerikai extrém luxusautó-koncepciók a XX. század elejéről - Autó & Motor -  - Amerika, autó, lóerő, luxus, motor, versenyautó,

A kétüléses sportautó tervezője a neves designer, Harley J. Earl volt. A manufakturális eljárással elkészített autón alkalmazták először a világon a plexi kabintetőt. A sirály-szárnypaneleket acél helyett vékony üvegszálból készítették el. A becslések szerint az autó 300 lóerős volt over-the-top rakétamotorának köszönhetően.


1955 Ghia Streamline X-Coupe

Amerikai extrém luxusautó-koncepciók a XX. század elejéről - Autó & Motor -  - Amerika, autó, lóerő, luxus, motor, versenyautó,
Amerikai extrém luxusautó-koncepciók a XX. század elejéről - Autó & Motor -  - Amerika, autó, lóerő, luxus, motor, versenyautó,

A Ghia típusú kocsit kimondottan a Chrysler vezetőjének, Virgil Exner kérésére tervezte meg Giovanni Savonuzzi aerodinamikus. Az autó állítólag Rita Hayworth főszereplésével bemutatott Gilda című film noir klasszikus után kapta a nevét. A versenyautó futóművefelvette a versenyt a Ferrarival és a Maseratival, ám a Steamline-t kimondottan csak gazdagoknak gyártották. A szélcsatornában tesztelt kisméretű járművet gázturbina motorokkal szereltek fel, amelyek egyaránt működtek benzinnel, gázolajjal, de kerozinnal is. Az autó elméleti végsebessége 225 km/h volt. Az állom autó 2becsült értéke 1-1,3 millió dollár között mozog.


1956 Buick Centurion
Amerikai extrém luxusautó-koncepciók a XX. század elejéről - Autó & Motor -  - Amerika, autó, lóerő, luxus, motor, versenyautó,
Amerikai extrém luxusautó-koncepciók a XX. század elejéről - Autó & Motor -  - Amerika, autó, lóerő, luxus, motor, versenyautó,

A Buick Centurion Concept 1956-ban debütált először. Az üvegszálból készített autó belső és külső formavilágát egy buborék alakú pilótafülke ihlette. Az aerodinamikai jellemzők figyelembevétele mellett a tervezők egy 325 lóerős V8-as motort dugtak a motorháztető alá, ami mellé süllyesztett fényszórókat is elhelyeztek. Az autó hátsó végét úgynevezett szárnyas-típusú sárvédőkkel láttak el. Érdekes, hogy a jobb navigáció érdekében a tervezők a csomagtartó mögé egy televíziós kamerát is beépítettek, hogy az folyamatos „jelentést küldjön” a hátsó forgalomról a műszerfalba beszerelt képernyőre.

1961 Chrysler Turboflite

Amerikai extrém luxusautó-koncepciók a XX. század elejéről - Autó & Motor -  - Amerika, autó, lóerő, luxus, motor, versenyautó,
Amerikai extrém luxusautó-koncepciók a XX. század elejéről - Autó & Motor -  - Amerika, autó, lóerő, luxus, motor, versenyautó,

A gázturbinás Turboflite messze megelőzte korát: automatikusan nyitódó ajtók, nagy hátsó spoilerek, összecsukható oldalsó ablakok, hátsó lámpák és irányjelzők, habszivacsból elkészített ülőpárnák, és úgynevezett elektrolumineszcens típusú belső világítás.

  • Amerika autó lóerő luxus motor versenyautó

Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!


Szólj hozzá a cikkhez

Stylemagazin.hu

    Kapcsolódó cikkek
    Az elegancia ünnepe – beszélgetés Kanizsai Szilviával, a Canissi alapítójával - Divat & Stílus, divat, életmód, stílus
    Az elegancia ünnepe – beszélgetés Kanizsai Szilviával, a Canissi alapítójával
    • Divat & Stílus
    10 autó, amik fontos szerepet töltöttek be a mozivásznon - Stylenews, divat, életmód, stílus
    10 autó, amik fontos szerepet töltöttek be a mozivásznon
    • Stylenews
    Autóval Európában nyáron: pórul járhatunk, ha megszokásból vezetünk
    Prémium autóbérlés, avagy új trend az autópiacon?
    Heti Top 10A hét legjobb írásai
    Egy érzelmileg elérhetetlen férfival kár terveket szövögetni - Keresd a nőt!, divat, életmód, stílus
    Egy érzelmileg elérhetetlen férfival kár terveket szövögetni
    • Keresd a nőt!
    Nem jó egyedül - Keresd a nőt!, divat, életmód, stílus
    Nem jó egyedül
    • Keresd a nőt!
    Mit tesz az az ember, aki nem akar újra sérülni lelkileg? - Keresd a nőt!, divat, életmód, stílus
    Mit tesz az az ember, aki nem akar újra sérülni lelkileg?
    • Keresd a nőt!
    Férfiszempont: Ma már nem a szem a lélek tükre
    Mi történik a héten? 2025.12.08-14.
    Winterwunder Mörbisch – a világ legnagyobb betlehemi jászola idén még nagyobb, még színesebb, még varázslatosabb!
    Az elegancia ünnepe – beszélgetés Kanizsai Szilviával, a Canissi alapítójával
    Légy stílusos szilveszterkor és újévkor a WITTCHEN-nel
    Szelfi, design, magány: a modern emberekről szól kissmiklos legújabb kiállítása
    Kedvenc receptem MEB platformra - Új Škoda Elroq 85 Teszt

    Kapcsolódó cikkek

    Az elegancia ünnepe – beszélgetés Kanizsai Szilviával, a Canissi alapítójával

    Az elegancia ünnepe – beszélgetés Kanizsai Szilviával, a Canissi alapítójával

    10 autó, amik fontos szerepet töltöttek be a mozivásznon

    10 autó, amik fontos szerepet töltöttek be a mozivásznon

    Autóval Európában nyáron: pórul járhatunk, ha megszokásból vezetünk

    Autóval Európában nyáron: pórul járhatunk, ha megszokásból vezetünk

    Prémium autóbérlés, avagy új trend az autópiacon?

    Prémium autóbérlés, avagy új trend az autópiacon?

    Ihletet ad a jövő autói tervezőinek a Hot Wheels

    Ihletet ad a jövő autói tervezőinek a Hot Wheels

    3 luxusóra, ami bárkit levesz a lábáról

    3 luxusóra, ami bárkit levesz a lábáról

    További cikkek

    A jövő autója okosabb, kényelmesebb és fenntarthatóbb

    A jövő autója okosabb, kényelmesebb és fenntarthatóbb

    Milyen autópálya matricát érdemes venned a nyárra?

    Milyen autópálya matricát érdemes venned a nyárra?

    A SsangYong gyártója, a KGM értékesítési rekordot ért el 2024 áprilisában

    A SsangYong gyártója, a KGM értékesítési rekordot ért el 2024 áprilisában

    BYD ATTO 3: Egy szuper elektromos crossover és ami mögötte van

    BYD ATTO 3: Egy szuper elektromos crossover és ami mögötte van

    4 kihagyhatatlan autós kiegészítő 30 ezer forint alatt

    4 kihagyhatatlan autós kiegészítő 30 ezer forint alatt

    Ezekre figyeljünk, ha a téli hidegben autózni készülünk

    Ezekre figyeljünk, ha a téli hidegben autózni készülünk

    Legolvasottabb írások

    Egy érzelmileg elérhetetlen férfival kár terveket szövögetni

    Egy érzelmileg elérhetetlen férfival kár terveket szövögetni

    Nem jó egyedül

    Nem jó egyedül

    Mit tesz az az ember, aki nem akar újra sérülni lelkileg?

    Mit tesz az az ember, aki nem akar újra sérülni lelkileg?

    Férfiszempont: Ma már nem a szem a lélek tükre

    Férfiszempont: Ma már nem a szem a lélek tükre

    Mi történik a héten?  2025.12.08-14.

    Mi történik a héten? 2025.12.08-14.

    Winterwunder Mörbisch – a világ legnagyobb betlehemi jászola idén még nagyobb, még színesebb, még varázslatosabb!

    Winterwunder Mörbisch – a világ legnagyobb betlehemi jászola idén még nagyobb, még színesebb, még varázslatosabb!

    Az elegancia ünnepe – beszélgetés Kanizsai Szilviával, a Canissi alapítójával

    Az elegancia ünnepe – beszélgetés Kanizsai Szilviával, a Canissi alapítójával

    Légy stílusos szilveszterkor és újévkor a WITTCHEN-nel

    Légy stílusos szilveszterkor és újévkor a WITTCHEN-nel

    Szelfi, design, magány: a modern emberekről szól kissmiklos legújabb kiállítása

    Szelfi, design, magány: a modern emberekről szól kissmiklos legújabb kiállítása

    Kövess minketStyle közösség

    @StyleHu követése

    Kövess minket Instagramon

    RSS csatornáink
    Legrissebb cikkek

    ÉN

    • Divathírek
    • Apa mappa
    • Ápolt vagyok

    MOBILITY

    • Autó & Motor

    BODY & SPORT

    • Mindent a testnek

    STYLENEWS

    • Kikapcsoló
    • Kultúra

    ÉLETÉRZÉS

    • Egészség
    • Mindent egymásért
    • A kényeztetés eszközei

    STYLELIFE

    • Interjúk
    • Utazás
    • Otthon & Design
    • Gasztronómia
    • kapcsolat
    • jogi nyilatkozat
    • impresszum
    • adatvedelem
    • rss
    © Stylemagazin.hu Copyright 2007-2025 | WebSite NetSolution Media Zrt.
    • STYLE.HU

      Élni tudni kell

    • ÉN
      • Divathírek
      • Apa mappa
      • Ápolt vagyok
    • MOBILITY
      • Autó & Motor
    • BODY & SPORT
      • Mindent a testnek
    • STYLENEWS
      • Kikapcsoló
      • Kultúra
    • ÉLETÉRZÉS
      • Egészség
      • Mindent egymásért
      • A kényeztetés eszközei
    • STYLELIFE
      • Interjúk
      • Utazás
      • Otthon & Design
      • Gasztronómia