25 éves a Tommy Hilfiger
Idén lett 25 éves az Egyesült Államok egyik "nemzeti intézménye", a Tommy Hilfiger. A nyolcvanas, de inkább kilencvenes évek kultikus márkája, szinte védjegye volt, melynek népszerűségéért talán a rapperek tettek a legtöbbet az évezred utolsó évtizedében.
A Tommy Hilfiger érdekes pályát futott be. Járt a csúcson, a világ egyik legkeresettebb márkája volt, igazi brand, világmárka, melyet egy egész korosztály hordott, hogy amilyen gyorsan feltört, úgy törjön meg, kis túlzással élve, zuhanjon a mélybe. Ízig-vérig amerikai márka, amely egy kicsit európaibbá is vált, talán egy kicsit öregebbé is. Persze a Tommy Hilfigerről nem lehet Tommy Hilfiger nélkül beszélni. | Elsőnek talán furcsa is lehet, hogy miért emeljük így ki, hiszen ennek természetesnek kellene lennie. Hilfiger azonban sokkal lazább ember annál, hogy saját cégének könyvelését kelljen böngésznie unalmas hétfő délutáni órákban, inkább eladta az egészet egy nagy csapat befektetőnek. Szerencsére azonban főhősünk nem vonult vissza egy horgásztó partjára, a mai napig aktív tervező |
A Tommy Hilfiger 1998 őszi/téli kollekciója, avagy "épp a csúcson". Vágykeltő, vad, érzéki.
A Hilfiger történet Mielőtt unalmas családtörténetbe bonyolódnánk; Tommy Hilfiger ír-amerikai szülőktől,1951-ben, New York mellett, születik. Mérnöknek szánják, de mint egy igazi mesében, őt ez nem érdekli, megy a feje után. A szülők akarata ellenére nem tanul tovább, 18 éves kora óta dolgozik. Boltot nyit, de hét év megfeszített munkája után csődbe megy. Gyakorlatilag bebizonyosodott, hogy üzleti érzéke nem túlzottan vastag, annál inkább kezének ügyessége. Hilfiger sohasem tanulta a szakmát, így, mint az autodidakta zenészeket, őt se zavarták a feszes szabályok, kötöttségek, mehetett a feje után. Amiben viszont a kreativitás és tehetség mellett meg volt az a plusz, ami sikeressé tette. Gondolkodni tudott a vásárló, vagyis a használó fejével. A hangsúly pedig volt a használaton volt. Hilfiger sohasem tanulta a szakmát, így, mint az autodidakta zenészeket, őt se zavarták a feszes szabályok, kötöttségek, mehetett a feje után. Amiben viszont a kreativitás és tehetség mellett meg volt az a plusz, ami sikeressé tette. Gondolkodni tudott a vásárló, vagyis a használó fejével. A hangsúly pedig volt a használaton volt. |
|
A Tommy Hilfiger márkajelzése ma már a világ minden táján a minőségi és a sportos ruházatot jelenti. |
New York...
A legkisebb fiú ezután New York-ba költözik, hogy szerencsét próbáljon. Nem is akárhogy. Azonnal tervezésbe fog, mely olyannyira sikeresnek bizonyul, hogy Calvin Klein, és Perry Ellis figyelmét is felkelti. Hozzájuk viszont nem megy, valószínűleg nem szeretett volna lótifuti lenni egy világhírű tervező mögött. Ehelyett inkább saját projektbe fog. A kezdetben még Mohan Murjanival, az indiai sztártervezővel, később annak kiválásával már egyedül építkezik, megalapítva a Tommy Hilfiger Coproration-t. A Hilfiger birodalom története it kezdődik. |
New York...
A legkisebb fiú ezután New York-ba költözik, hogy szerencsét próbáljon. Nem is akárhogy. Azonnal tervezésbe fog, mely olyannyira sikeresnek bizonyul, hogy Calvin Klein, és Perry Ellis figyelmét is felkelti. Hozzájuk viszont nem megy, valószínűleg nem szeretett volna lótifuti lenni egy világhírű tervező mögött. Ehelyett inkább saját projektbe fog. A kezdetben még Mohan Murjanival, az indiai sztártervezővel, később annak kiválásával már egyedül építkezik, megalapítva a Tommy Hilfiger Coproration-t. A Hilfiger birodalom története it kezdődik.
Tommy Hilfiger 1982-89 a társaság elnöke, 1994 óta a cég igazgatóságának tiszteletbeli elnöke. Ugyanakkor már rég nem a tulajdonosa. De erről majd később. Hilfiger életében viszont egy dolog állandó. Ő a márka vezető tervezője, s nyilván az is marad. Egy stílusteremtő tervező, akinek munkáira mindenki ki fog térni, ha a 90-es évek divatjáról van szó.
...nagy utat tett meg Tommy Hilfiger 2003 őszi/téli, és 2009 őszi/téli kollekciója között...
A márka...Ha valaki a Tommy Hilfigerre gondol, elsősorban laza, lezser sportruházat, vagy sportruházat tulajdonságait ötvöző utcai kollekciók jutnak eszébe. És persze szabadszájú rapperek. Volt idő, amikor az amerikai gyerekek jelentős hányada Hilfiger-ben akart iskolába menni, már csak az egyediség miatt is. Ugye. |
Hilfiger célközönsége bevallottan a "nép" volt mindig is. Ez a divat világában kissé leegyszerűsítően kínai butikos szólam mögött azonban komoly szakmai munka állt a kezdetektől fogva. Olyannyira, hogy a szakma alig győzte elismerni, számos kitüntetést gyűjtött be a pályafutása során. Ezek a plecsnik perszer ekkoriban az eladási számainak szóltak, mintsem a szakmai munkájának. 1995-re beérett a meggy, hiszen előbb a Sidewalk díjat, majd a CFDA (Council of Fashion Designers of America) kitüntetését veheti át, mint az év férfiruházati divattervezője (ebben az évben a női részeglen Ralph Lauren lett a győztes). |
Nem fenékig tejfel...
...még egy világhírű tervezőnek sem az élet. Hilfiger eddigi pályafutásának voltak azért buktatói, árnyoldalai, ezek közül kettő érdemel említést. Első valójában nem is botrány, inkább bundalopási ügy. A kilencvenes évek közepétől kezdve hosszú ideig tartotta magát egy legenda, hogy Tommy Hilfiger Oprah Winfrey műsorában (tudják, a világ egyik legbefolyásosabb nője) rasszista kijelentéseket tett. Ez különösen azért lehetett logikus, mert Hilfiger célközönségének jelentős része színes bőrű vásárló volt. Egyébiránt később kiderült, ilyen kijelentést nem tett, már csak azért sem, mivel sosem járt Oprah Winfrey műsorában.
A másik ügy már fajsúlyosabb probléma volt Hilfiger számára. 2000 márciusában kipattant botrány sok már amerikai divatcég mellett a Tommy Hilfiger-t is érintette. A vád szerint a cég Észak-Mariana szigeteki üzemeiben úgynevezett sweatshop-okban, melyek hírhedtek voltak az embertelen bánásmódról és munkaidőről, dolgoztatta a munkavállalókat. Több munkás is beszámolt a megalázó és embertelen körülményekről, melyek egy időben joggal háborították fel az Egyesült Államok közvéleményét. Az ügy roppant kellemetlen volt Hilfiger számára, mivel a rasszista vádak után eleve hátrányból indult a védekezés során, különösen mivel az üzem Ázsiában van, ázsiai munkásokat dolgoztatva. Az Észak-Mariana szigetek az USA társult tagállama, azonban ide nem vonatkoznak az amerikai minimálbér szabályok, ezért rengeteg cég itt dolgoztat. Persze a jó ügyvédek mindenre képesek, (a) Hilfigernek nem származott komoly kára a dologból.
A kényelem és a hordhatóság sosincs alárendelve Tommy Hilfigernél az érzékiségnek, szexualitásnak vagy épp az eleganciának. Nem volt ez másképp a 2010 őszi/téli kollekcióknál sem, így a nőknél...
...vagy épp a férfiaknál.
Csökkenőben...
Nem feltétlenül a botrányok miatt, de a cég csillagának a kilencvenes évek végének őrülete után leáldozott. Az eladási számok visszaestek, amiket még Hilfiger sorozatos magánéleti kilengései, vagy jótékonysági rohamai sem tudtak megváltoztatni. Hilfiger végül úgy döntött eladja a cégét, 1,6 milliárd dollárért. Ennek ellenére a cég vezető tervezője maradt, s mint láttuk ott van az igazgatóságban is. Az új tulajdonos, az Apax Partners befektetési társaságnak. |
A cég jelentős profilváltást hajtott végre, előtérbe kerültek a parfüm termékek, melyek ma már a cég legnagyobb bevételét adják. Az Apax számára létfontosságú volt a márka európai terjesztése is, melyet sikerrel végre is hajtott. Senki nem járt rosszul. Hilfiger gyakorlatilag egy életre szóló arany ejtőernyővel lett gazdagabb, miközben tervezhet, az Apax pedig idén 3 milliárd dollárért adhatta tovább a céget. A fehér-piros-kék márka pedig ismét megkapaszkodott a világpiacon, és most már világmárkák közt emlegethetjük |
Hilfiger persze álom maradt. Az amerikaiak számára még mindig az egyik igazi, "amerikai álom", a vállalkozó emberé, az ügyeskedőé, az európaiak számára talán ugyanez, némi negatív csengéssel. Ellentmondásos személyiség, aki joggal tartozik a "négy nagy" amerikai tervező közé, így egy lapon említhetjük őt Perry Ellis-sel, Ralph Lauren-nel és Calvin Klein-nel.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez