Ne maradj le a legjobb írásainkról!

Kövess minket Facebookon.

Stylemagazin

bezárom

www.menstyle.hu
  • STYLE.HU

    Élni tudni kell

  • ÉN
    • Divathírek
    • Apa mappa
    • Ápolt vagyok
  • MOBILITY
    • Autó & Motor
  • BODY & SPORT
    • Mindent a testnek
  • STYLENEWS
    • Kikapcsoló
    • Kultúra
  • ÉLETÉRZÉS
    • Egészség
    • Mindent egymásért
    • A kényeztetés eszközei
  • STYLELIFE
    • Interjúk
    • Utazás
    • Otthon & Design
    • Gasztronómia
Tovább a Style.hu-ra!    
Autó & Motor - Fent a csúcson – Bentley Continental GT avagy a dicső múlt és a jövő

Fent a csúcson – Bentley Continental GT avagy a dicső múlt és a jövő

Autó & Motor
 - A Tissot ikonikus PRX és Seastar kollekciók órái

A Tissot ikonikus PRX és Seastar kollekciók órái

Autó & Motor - Autóval Európában nyáron: pórul járhatunk, ha megszokásból vezetünk

Autóval Európában nyáron: pórul járhatunk, ha megszokásból vezetünk

Autó & Motor
 - Gyógyító kapcsolat? Na, még mit nem!

Gyógyító kapcsolat? Na, még mit nem!

Autó & Motor - Ez már mindennek a teteje! – BMW M 1000 XR teszt

Ez már mindennek a teteje! – BMW M 1000 XR teszt

Autó & Motor
Hight tech - Ezért káros egész nap a mobilod kijelzőjét nézni

Ezért káros egész nap a mobilod kijelzőjét nézni

Hight tech
Autó & Motor - Gen-E,  a városi nagymacska – Kipróbáltuk az elektromos Ford Pumát

Gen-E, a városi nagymacska – Kipróbáltuk az elektromos Ford Pumát

Autó & Motor
Utazás - Horvátország továbbra is a magyarok kedvence

Horvátország továbbra is a magyarok kedvence

Utazás
 - Mindenki sérül egy háromszöghelyzetben - Ezt tanítja egy szeretői kapcsolat

Mindenki sérül egy háromszöghelyzetben - Ezt tanítja egy szeretői kapcsolat

Stylelife - Mi történik a héten? 2025.06.30-07.06.

Mi történik a héten? 2025.06.30-07.06.

Stylelife
 - Az örök kérdés: Mit akar egy nő?

Az örök kérdés: Mit akar egy nő?

  1. Mobilitás felsőfokon, azaz az összecsukható kerékpár

Mobilitás felsőfokon, azaz az összecsukható kerékpár

  • 2015. március 27.
  • Komment

A hozzám illő megtalálása


Beszéljünk kicsit a mindennapi életünket kényelmesebbé tevő folding vagyis összecsukható kerékpárokról. Itt is igaz minden alapvető kerékpár vásárlási tanács: 20-60.000 Ft-ért még nem kapjuk meg a legmagasabb kategóriát, sőt a komolyabb márkákból a belépő modellek is ennek a többszörösébe kerülnek. Nagyon sok szempont szerint tudunk kategorizálni, mi megpróbálunk most egy pár fontosabb irányt és szempontot figyelembe véve segíteni. Minden egyes igény és kerékpáros különbözik, így a legjobb megoldás a konfekció kerékpárokkal szemben egy olyan márka favorizálása, ahol egyénre szabva tudunk foldingot konfiguráltatni magunknak.

Mobilitás felsőfokon, azaz az összecsukható kerékpár -  -  - hordozható, összecsukható, praktikum,

Értékelési és kategorizálási szempontok lehetnek:

  1. kerékméret
  2. összecsukás módja, típusa (vázbontással vagy anélkül is összecsukható-e)
  3. összecsukott méret
  4. ár
  5. szerszám nélküli zárás-nyitás lehetősége
  6. normál vagy hybrid kerékpár
  7. eredeti fejlesztés vagy ugyanazon termék más-más néven "logózva" mint álmárka
  8. konfekció alapmodell, gyártó vagy egyedi igényeket is kielégítő modellek
  9. összteleszkópos vagy merev vázas
  10. a kerékpár súlya
  11. sport vagy komfort modellek
  12. mennyire patinás a gyártó, név, múlt
  13. a kerékpár terhelhetősége szerint
  14. garanciális idők szerint
  15. összeszerelés helye, minősége szerint
  16. szaksajtóbeli elismerések, tesztek
  17. szín, design (nem javasoljuk, hogy ez alapján döntsünk, ha csak nem vitrin darabot veszünk)
  18. Összecsukási-kinyitási idő alapján
  19. létezik-e szállítási megoldás hozzá, koffer, bőrönd, hordozótáska
  20. tartósság
  21. testhelyzet szerint
  22. mely ország terméke

Részletesebben foglalkozva a kérdésekkel:

A kerékméret nem áll egyenes arányban a hajtási és komfort élménnyel. Van néhány félreértés, amit el kell oszlatnunk itt. A 12-16-18-20-24"-os kerékméret nem jelenti feltétlen azt egy igényesebb gyártónál, hogy akkor itt 10 méter gördüléshez a kerékpárral még több pedálfordulatot kell tekernünk, mint egy normál 26-28"-os kerék méretű modellnél. Hiszen ez mind csak áttétel kérdése, a komolyabb gyártók a kisebb kerékből adódó többlet pedálfordulat igényt megoldják egy nagyobb első lánckerékkel vagy áttételes lánchajtással. Ráadásul minél kisebb egy kerék, annál kevesebb energia felpörgetni, főleg, ha könnyű kerékről beszélünk, tehát a városi forgalomban a sűrű megállások és indulások miatt előnyösebb is tud lenni a kisebb kerék. A kisebb kerék, ha minőségi merevebb, erősebb is lehet, főleg, ha a csillapítása megoldott első-hátsó rugózással és nem a keréktől várjuk el az ütéselnyelést.

Szerencsés, ha a mai, új fejlesztéseket is szemügyre vesszük a csukási módok kapcsán, hiszen a vázbontással járó megoldások soha nem tudnak olyan merevséget és súlyt ötvözni magas élettartammal, mint azon gyártók akik egy tervezetten merev, tartós, bontatlan, könnyű vázzal építik meg a gépeiket. A korszerűnek nem mondható camping modellek a mai napig is ezt a vonalat erőltetik, hogy a váz legyen félbe hajtva. Sajnos ezek a vázak soha nem terhelhetőek 100-110 kg-ig és súlyban, merevségben elmaradnak a bontatlan vázúaktól. Egyszerű fizika, ha valami folytonos, bontatlan akkor tud kis súly mellett merev, erős lenni. A vázbontások másik kérdéses pontja hogyan záródik a csomópont tartósan, erősen, szerszám nélkül, de évekig precízen és a kopásokból adódóan állíthatóan. A legtöbb gyártó nem oldotta ezt meg kielégítően, sőt több gyártó odáig jutott, hogy a sajnálatos műszaki megoldásait elkezdte árulni más álmárkák számára is, tehát fiktív márkaneveken találkozunk az ő általuk már levetkőzött néhány éves fejlesztésekkel. Sajnos a mai napig sikeresen értékesítik ezeket az elavult kerékpárokat egy-egy jó festéssel, de messze nem reális áron.

Jól jöhet, ha az összecsukott méret elfogadott a tömegközlekedésben is. Akár kofferbe rejtve reptethető is legyen a kerékpárunk. Fontos átnéznünk mekkora helyre akarjuk betenni a kerékpárunkat: lakásunkba, hajónkba, lakóautónkba, személyautónkba, irodánkba, vagy munkahelyünkre. Nem sok értelmét látom a 26-28"-os kerékmérettel rendelkező összecsukhatóknak, hiszen pont a kerékméret miatt az összecsukott kerékpár továbbra is kezelhetetlenül nagy csomagot eredményez, amit sem tömegközlekedésen, sem kisebb autóban nem tudunk mozgatni.

Az ár mindig kritikus kérdés, Magyarországon kiemelkedően jellemző a nem tudatos vásárlás, ahol az árcímke elsődleges értékelési szempont és a műszaki tartalom nem eléggé hangsúlyosan szól bele a döntésbe. Sajnos itt is igaz: az olcsóbb döntés sokszor a legdrágább megoldás lesz. Nem szabad elsődleges szempont legyen az ár, hiszen a kérdés az, hogy az  olcsóbb modellek, márkák arányban csak annyival kevesebbek-e vagy rosszabbak-e, mint amennyivel olcsóbbak? Sajnos NEM! A tapasztalat az, hogy egy 50.000-80.000 Ft-os összecsukható kerékpárt átvizsgálva ezt az árat sem éri meg, tehát nem jó vétel! Egy 10-20-30 évig tartós kerékpár sokszor az évekre vetítve sokkal jobb döntés is lehet, főleg, ha vizsgáljuk az élményt, hogy milyen kerékpáron töltjük el az éveket.

Az igényesebb márkáknál, a Birdy-nél a Riese und Müllertől például megoldott a teljes szerszám nélküli nyitás-csukás. Ellentétben más megoldásokkal, a Birdy-nél a csomópontok úgy vannak megtervezve, hogy nagyon hosszú, akár 10 évekig pontosan működjenek és a kopásból adódó után állítási igény megoldható legyen. Nincsen benne sehol pillangó, szárnyas anya, amit kézzel kellene rápörgetnünk, meghúznunk egy-egy záródás kapcsán. Ma már ez mind megoldott kérdés, mégis számtalan rossz ellenpéldát látunk a "camping félbecsukom a vázat" irányzatoknál.

Azok a márkák, akik sokféle kiépítést-konfigurációt ajánlanak, sok esetben kifejlesztik a saját hybrid-pedelec összecsukhatójukat is. Már magában is árulkodó tény, hogy van-e a kínálatban ilyen modell, ami jelenleg is Európa leginkább fejlődő irányzata, de itt is alaposnak kell lennünk. Sajnos hybrid rendszerből is van gyenge márka, amit nem szabad megvenni, beépíteni, mert csak baj, költség, idegesség jár vele öröm helyett.

Lehetőleg olyan márkát keressünk, aki specialista és nem egyéb logózásból, licence vételből gyártat foldingot. Akik 10-20 éve fejlesztenek összecsukható kerékpárt, azok annyi tapasztalattal, teszttel, tudással rendelkeznek, hogy az átlogózott márkák a közelükbe sem érnek. Lehetőség szerint olvassunk utána és mindenképpen vásároljunk olyan üzletből, ahol többféle márkára van rálátásuk a szakképzett eladóknak.

Sajnos több neves, "hagyományos" kerékpár márka is azt gondolta indulnia kell a folding vagyis összecsukható kerékpárok piacán, de mivel nincsen idejük, pénzük éveket fejleszteni, ezért licencet vásárolva ugyanazt árulják, mint például a szülőmárkájuk, csak más festéssel akár a saját logójukkal. Az ilyen márkákat kerüljük el, ha lehet.

Az igényesebb folding specialista gyártók, márkák egyénre szabottan tudnak ajánlani kerékpárt és nem a 4 féle alap, konfekció modelljüket akarják ránk erőltetni. Nem a feltűnősködés és a látványos egyediség a kérdés, mint önkifejezési eszköz, hanem az egyéni igényekre szabhatóság. A Riese und Müller Németországban is építi meg a kerékpárokat és a 12 féle alapmodellen kívül 20-50 változó szerint tud szakemberekkel konfigurált megoldást, választ adni egy-egy felmerült kerékpár személyre szabásánál.

Természetesen a kisebb kerékméret miatt indokolt lenne a kerekek csillapítottsága, sajnos nagyon kevés gyártó tesz lépéseket az ügyben, pedig a kisebb kerék akkor tud ugyanolyan gördülési és menetkomfortot adni, mint a 26-28"-os kerekek, ha csillapítással vannak ellátva. Az angolok legalább a hátsó kerék kapcsán terveztek csillapítást, de az indokolatlanul bonyolult első kerék kivételük kapcsán első csillapításról szó sem lehet. A Birdy első és hátsó csillapítást is kapott, ami nem egy teleszkóp ezért nyílván nem lehet 50-100 mm rugó utakról beszélni, de a kellemetlen ütéseket el tudja nyelni, amik máskülönben a gerincünket, csuklónkat, könyökünket, vállunkat és végül a fejünket terhelnék és fárasztanák. Sokszor fel sem tűnik a gond, csak az világos, hogy adott kerékpáron 50-100 km is kényelmes, ellenben más modelleknél 20 km után elfáradunk. A keréktengelyen mért 20-40 mm rugózás, csillapítás is órákat jelenthet a nyeregben fájdalom nélkül.

Mobilitás felsőfokon, azaz az összecsukható kerékpár -  -  - hordozható, összecsukható, praktikum,

A súly és a tartósság egy nagyon nehéz és összetett kérdéskör. Van folding kerékpár szériában gyártva 7-8 kg környékén is, de a tartósság nem igazolható 25 évre napi használat esetén. Mivel egy összecsukható kerékpárt sokat kell cipelnünk, ezért fontos nagyon a súlya, de ez sem lehet elsődleges szempont, mert a karbon modellek nem a tartósságot célozzák meg, hanem a lehető legkisebb súlyt. Ma már alumíniumból is elérhető a tartós, kényelmes folding kerékpár 10-13 kg körül. Szériában gyártott Alu vázas, összteleszkópos, konfigurálható, 25 év vázgaranciás Birdy létezik 9.9 kg körül is egyedi tuningolás nélkül. Némi költéssel 5-6 kg is elérhető összsúlynak a Birdy kapcsán de az nem feltétlen a 50-100.000-200.000 km-es élettartamnak kedvez.

A jobb gyártó épít és egyértelműen megkülönböztet sport, komfort, túra, országúti, világtúrázó, mindennapos, városi, hybrid összecsukhatókat a kínálatában. A nemrégen nálunk járt Japán fiú sem véletlenül járt több mint 50 országban túrája kapcsán Birdy összecsukható kerékpárjával.

A legtöbb gyártó átsiklik a garancia és a terhelhetőség kérdésen egészen annyira, hogy nem is adja meg a modell kapcsán. Vajon mire is tudunk ebből következtetni:

  1. annyira kicsi a terhelhetőség, hogy inkább nem adja meg, mert kínos például 80 kg (Birdy-nél 120 kg összterhelhetőség)
  2. nem folytatott komoly teszteket, tervezést ezen kérdésben
  3. Ő maga sem bízik a termékében, hiszen csak licence alapján gyártatja és nem Ő fejlesztette
  4. annyira nem jó a termék, hogy remélik a törvényben előírt garanciális időket kihúzza a kerékpár, ha nem használják sokat...
  5. bátran kérdezzünk rá erre a kérdésre is vásárlás előtt: garanciális idők, terhelhetőség és súly jól elárulják a termékünk komolyságát és a pénzünkért kapott termékbe fektetett munka értékét

Ne is reméljük, hogy a Távol-Keleten licencben gyártatott komplett kerékpár köszönő viszonyban is tud lenni egy például szakképzett szerelőkkel, Németországban, kézzel szerelt kerékpárral. Elegendő egy picit közelebb hajolnunk egy-egy foldinghoz és alaposabban szemügyre vennünk a részleteket:

  1. a kerék kritikus pont gépi fűzésű vagy kézi munka
  2. a zsírozásokat gép végzi vagy tényleg jut oda is, ahol szükség van a kenésre
  3. a csavarok meg vannak húzva és a beállítások készen vannak a használatra
  4. a beüzemelés az összeszerelés befejezését jelenti vagy egy komplett kész kerékpárt üzemelünk be

A nemzetközi visszhang, tesztek, vélemények, ha nem a fizetett hirdetéseket nézzük, akkor általában eléggé árulkodó, hogy egy termék mennyire alkalmas a céljára. Amennyiben a nyelvi különbségeket le tudjuk küzdeni, bátran olvassunk utána a nemzetközi sajtóban a kiszemelt kerékpárunknak.

Sokan a mai napig esztétikára választanak nagy értékű terméket: autót, kanapét, kerékpárt. Mindenképpen érdemes ezt elkerülni, mert egy látványos festés, grafika, design sokkal kevesebbe kerül, mint a komoly műszaki tartalmi fejlesztések. Ami jó az lehet nagyon szép, de ami szép az nem biztos, hogy jó is...persze ha már szakértők vagyunk, akkor a szemünknek az a szép, ami jó is, mert a funkcionalitásban is ott van a szépség az öncélú díszítés helyett.

Fontos szempont a kerékpár nyitási-csukási ideje, hiszen ha sokat használjuk a "foldingot" akkor lehet napi 5-10 csukás-nyitás is szükséges lesz. Nem mindegy, hogy mennyire kényelmes, ügyes, praktikus, önzáró a mechanizmus.

Szerencsés, ha extraként tudunk kérni pár fontosabb dolgot a rendszer részeként ügyesen illesztve:

  1. túrázáshoz csomagtartót és táskákat melyek a kerékpáron rögzíthetőek (nem rajtunk, mint hátizsák)
  2. szállításhoz takaró táskát, kemény koffert és akár utánfutót is
  3. előnyös, ha van gyári világítási rendszer, de nem az elemes eldobható lámpák inkább agydinamóval kiépített fényérzékelős, automata megoldás
  4. első-hátsó sárfogókat (sárvédő) esőben nagyon praktikus tud lenni
  5. oldaltámaszt, hogy ne kelljen falnak támasztanunk kedvencünket
  6. Szerencsés, ha összecsukva is tolható vagy húzható magunk után, mellett a kerékpár

Végezetül itt is megvan a rangsor minőségben és árban, de sajnos az ár sem mindig tükrözi a legjobb modellt. Számos márka van, aki túlárazta a "félbe csukható" merev vázas kicsit már jobban felszerelt kerékpárját, de attól még, hogy drága nem lesz korszerű is. Elérhetőek 1 millió Forint feletti modellek is, ha mindenből a legjobbat akarjuk kérni az összecsukható kerékpárunkra!

www.evobike.hu

  • hordozható összecsukható praktikum

Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!


Szólj hozzá a cikkhez

Stylemagazin.hu

    Kapcsolódó cikkek
    Mobilitás felsőfokon, azaz az összecsukható kerékpár - Hight tech, divat, életmód, stílus
    Mobilitás felsőfokon, azaz az összecsukható kerékpár
    • Hight tech
    Heti Top 10A hét legjobb írásai
    Mit tegyél, amikor nem tudod, hogy merre tarts? - Életérzés, divat, életmód, stílus
    Mit tegyél, amikor nem tudod, hogy merre tarts?
    • Életérzés
    Nyári gyümölcsös galette recept - Stylelife, divat, életmód, stílus
    Nyári gyümölcsös galette recept
    • Stylelife
    Ezért káros egész nap a mobilod kijelzőjét nézni - Hight tech, divat, életmód, stílus
    Ezért káros egész nap a mobilod kijelzőjét nézni
    • Hight tech
    Gen-E, a városi nagymacska – Kipróbáltuk az elektromos Ford Pumát
    Nyár és olvasás – miért ilyenkor tudunk a legjobban elmélyülni a könyvekben?
    Mi történik a héten? 2025.06.30-07.06.
    Autóval Európában nyáron: pórul járhatunk, ha megszokásból vezetünk
    5 nyári ital, amitől úgy érzed magad, mintha vakáción lennél
    Csillagjegyed alapján milyen koktél illik hozzád?
    JENNIFER LOPEZ MEGOSZTOTTA OLDALAIN A MAGYAR FLASHMOBOT!

    További cikkek

    Ezért káros egész nap a mobilod kijelzőjét nézni

    Ezért káros egész nap a mobilod kijelzőjét nézni

    5 helyzet, amikor egy okosotthon eszköz igazán jól jön!

    5 helyzet, amikor egy okosotthon eszköz igazán jól jön!

    Mozivászon helyett: mozikba szánt, nagyméretű LED-képernyőcsaládot jelentett be az LG

    Mozivászon helyett: mozikba szánt, nagyméretű LED-képernyőcsaládot jelentett be az LG

    Az LG bemutatja a világ első 240 Hz-es OLED paneljével szerelt UltraGear gaming monitorait

    Az LG bemutatja a világ első 240 Hz-es OLED paneljével szerelt UltraGear gaming monitorait

    A tévé, ami még kikapcsolt állapotban is hozzátesz az enteriőrhöz

    A tévé, ami még kikapcsolt állapotban is hozzátesz az enteriőrhöz

    Szemre való választás - Hogyan találjuk meg a megfelelő monitort?

    Szemre való választás - Hogyan találjuk meg a megfelelő monitort?

    Legolvasottabb írások

    Mit tegyél, amikor nem tudod, hogy merre tarts?

    Mit tegyél, amikor nem tudod, hogy merre tarts?

    Boldogság minden áron?

    Boldogság minden áron?

    Nyári gyümölcsös galette recept

    Nyári gyümölcsös galette recept

    Ezért káros egész nap a mobilod kijelzőjét nézni

    Ezért káros egész nap a mobilod kijelzőjét nézni

    Gen-E,  a városi nagymacska – Kipróbáltuk az elektromos Ford Pumát

    Gen-E, a városi nagymacska – Kipróbáltuk az elektromos Ford Pumát

    Nyár és olvasás – miért ilyenkor tudunk a legjobban elmélyülni a könyvekben?

    Nyár és olvasás – miért ilyenkor tudunk a legjobban elmélyülni a könyvekben?

    Mi történik a héten? 2025.06.30-07.06.

    Mi történik a héten? 2025.06.30-07.06.

    Autóval Európában nyáron: pórul járhatunk, ha megszokásból vezetünk

    Autóval Európában nyáron: pórul járhatunk, ha megszokásból vezetünk

    Csillagjegyed alapján milyen koktél illik hozzád?

    Csillagjegyed alapján milyen koktél illik hozzád?

    Kövess minketStyle közösség

    @StyleHu követése

    Kövess minket Instagramon

    RSS csatornáink
    Legrissebb cikkek

    ÉN

    • Divathírek
    • Apa mappa
    • Ápolt vagyok

    MOBILITY

    • Autó & Motor

    BODY & SPORT

    • Mindent a testnek

    STYLENEWS

    • Kikapcsoló
    • Kultúra

    ÉLETÉRZÉS

    • Egészség
    • Mindent egymásért
    • A kényeztetés eszközei

    STYLELIFE

    • Interjúk
    • Utazás
    • Otthon & Design
    • Gasztronómia
    • kapcsolat
    • jogi nyilatkozat
    • impresszum
    • adatvedelem
    • rss
    © Stylemagazin.hu Copyright 2007-2025 | WebSite NetSolution Media Zrt.
    • STYLE.HU

      Élni tudni kell

    • ÉN
      • Divathírek
      • Apa mappa
      • Ápolt vagyok
    • MOBILITY
      • Autó & Motor
    • BODY & SPORT
      • Mindent a testnek
    • STYLENEWS
      • Kikapcsoló
      • Kultúra
    • ÉLETÉRZÉS
      • Egészség
      • Mindent egymásért
      • A kényeztetés eszközei
    • STYLELIFE
      • Interjúk
      • Utazás
      • Otthon & Design
      • Gasztronómia