Idén már 60 éves a Ford Transit íme - 60 érdekesség a hosszú évek sorából
A Ford Transit 60. születésnapjára átböngésztük az archívumunkat, hogy összegyűjtsünk 60 izgalmas, lenyűgöző vagy meglepő emléket a típus legendás múltjából.
1. A Transit neve
Amikor a Ford bemutatta vadonatúj európai áruszállítóját, először ‘V-sorozat’ néven akarták piacra dobni az autót. Ám az utolsó pillanatban valakinek eszébe jutott a Transit név, amit eredetileg 1960-ban viselt egy német gyártású Ford furgon, a Taunus Transit.
2. A Hordár Projekt
A Transit 1965-ös fejlesztőprogramja a “Hordár Projekt” kódnevet kapta. A mérnökcsapat tagjai között ott volt Sir Alex Trotman is, aki később a Ford Motor Company nemzetközi elnöke lett.
3. Nagy sebességű tesztek
A fejlesztés során a nagy sebességű, tartósságot vizsgáló tesztek a brit országutakon folytatódtak. A tesztprogram utolsó hónapjaiban a helyi rendőrség gsuperyakran volt tanúja a Ford-mérnökök éjszakai sebességtesztjeinek, és nem ritkán meg is állították őket, hogy megkérdezzék, hogy halad a munka.
4. Ekkor kezdődött minden
Az első Ford Transit 1965. augusztus 9-én gördült le a szerelőszalagról az angliai Berkshire-ben működő Langley haszonjármű-üzemben.
5 Egy új Transit – 542 angol fontért
1965 októberében, a brit piaci bevezetés idején a legolcsóbb Transit (rövid tengelytávval, benzinmotorral és 610 kg teherbírással) 542 angol fontba került. A legdrágább kivitel akkoriban a 15 üléses Custom buszváltozat volt 997 fontért, amit további 159 font fogyasztási adó terhelt.
6. Hány ember fér el egy Transitban?
48! 1965-ben a London-környéki Barking College diákjai rekordot állítottak fel, 48-an zsúfolódva be egy Transit kisbuszba.
7. Terjedelmes rakomány
Hogyan szállítsunk el két elefántbébit? Erre a kérdésre a Londoni Állatkert az új, 1965-ös Transitban találta meg a választ.
8. A popszakma választása
A Transit gyorsan népszerűvé vált a zenei iparban: a popsztárok imádták a strapabíró, megbízható autót, amivel az európai turnékon szállíthatták az együtteseket és a hangszereket, gyakran végigutazva velük az egész éjszakát.
9. Balegyenes a vezetőülésben
A brit bokszlegenda, Sir Henry Cooper a ’60-as években még családja zöldségesboltjában dolgozott; ezen a képen Ford Transit pickupjukkal látható.
10. A Transit, ami majdnem vonat volt
A Transit sokoldalúságát mutatja, hogy még a svájci vasút karbantartását is vele végezték. Egy helyi mérnök rájött, hogy a megfelelő első nyomtáv miatt a Transit könnyen átalakítható a síneken való közlekedésre, a munka végeztével pedig az országúton vissza lehet autózni vele a telephelyre.
11. Minden rakománnyal megbirkózik
Ebben az 1969-es reklámban a brit birkózóbajnok, Mick McManus mutatja be, hogy a cégek milyen sokoldalúan alakíthatják át a saját céljaikra a Transit önjáró alvázas változatát.
12. A tökéletes riksa
Hongkong vállalkozó szellemű riksásai 200 új Transitot rendeltek 1970-ben. A világ legsűrűbben lakott szigetének zsúfolt, keskeny utcáin a Transit ideális személyszállítónak bizonyult.
13. A lenyűgöző Transit Supervan Mk1
Az első Transit Supervan 1971 húsvét hétfőjén mutatkozott be Brands Hatch-ben. A lélegzetelállító gépet a Ford GT40 versenyautó alapjaira építették, motorja pedig egy 5,0 literes V8-as blokk volt, amivel a Transit 240 km/órás sebességig gyorsult.
14. Rekorderek
1972-ben az új dízelmotor strapabírásának bemutatásához két Ford Transit egy héten át megállás nélkül körözött padlógázzal a Monza versenypályán, megdöntve ezzel három hosszú távú világrekordot, köztük a 16 ezer kilométeres rekordot is 118,583 km/órás átlagsebességgel.
15. Anglia ‘legkörözöttebb’ áruszállítója
A Transit hírnevének még az is jót tett, hogy 1972-ben a londoni rendőrség bejelentette: „A Transit Anglia legtöbbet körözött áruszállítója.” A Scotland Yard szóvivője így fogalmazott: „A bankrablók 95 százaléka Ford Transitot használ a meneküléshez. Az autó teljesítménye és az 1,75 tonnás teherbírás révén a Transit tényleg tökéletes menekülőautó…”
16. Nagy számok
1976-ban legördült a szerelősorról az egymilliomodik Ford Transit.
17. Kiruccanás Ausztráliába
A Hughes Overland Tours járműve lehúzódik egy buszmegállóban, hogy újabb utasokat vegyen fel az Angliából Ausztráliába tartó, 10 hetes, 16 ezer kilométeres Transit-busztúrára 1973-ban.
18. A Lipsmackin’ Transit
A másfél méter átmérőjű üdítős dobozzal felszerelt Transit 1977-ben készült, kifejezetten reklámcélra. Az autó belseje ugyanolyan különleges volt, mint a külső megjelenése: a dobozba koktélbárt építettek diszkófényekkel, és a vendégek luxuskivitelű ülésekben élvezhették az italukat.
19. A jövő áruszállítója
A Ford 1979-ben mutatta be a hatkerekű, felfelé nyíló szárnyakkal kialakított tanulmányautót, mint a távolabbi jövő egyik lehetséges áruszállítóját.
20. A legdurvább utat is kivasalja
1982-ben a Ford egy kemény 4x4-es Transitot épített. Az extra hasmagasságú modell hamar népszerű lett a közműcégeknél és sok más felhasználónál, akiknek fontos volt, hogy bármilyen terepviszonyok mellett el tudják végezni a munkájukat.
21. Két darabban a föld alá
Néhány haszonjárműnek tényleg nagyon nehéz a dolga. Ezek a Transitok egész életüket a föld alatt, egy sóbányában töltötték az angliai Cheshire-ben, embereket és robbanóanyagokat szállítva a kilométereken át kanyargó tárnákon keresztül. Ráadásul ahhoz, hogy lejussanak a bányába, minden egyes Transitot ketté kellett vágni, mert csak így fértek be a liftaknába, utána pedig mélyen a föld alatt újra összehegesztették őket.
22. Hullámok hátán
1985-ben a Ford gyakornokai egy úszó Transitot építettek, hogy részt vehessenek vele az essexi Southendben évente megrendezett tutajversenyen.
23. A szupergyors Transit Supervan MkII
1985-ben – 14 évvel az első ilyen modell után – a Ford elkészítette a Supervan II-est. Az autó egy másik Le-Mans versenyautó, a C100 alapjaira épült, és egy DFY Cosworth V8-as blokk hajtotta, amivel a Silverstone versenypályán 280 km/órás sebességet ért el.
24. Repül a Transit
Ez a Transit volt a világ első áruszállítója, ami a levegőbe emelkedve átrepült 15 autó fölött. A mutatványt Steve Matthews kaszkadőr hajtotta végre 1985-ben, hogy pénzadományokat gyűjtsön a rákkutatáshoz.
25. Igazán gyors kiruccanás
A Transittal mindig is jól lehetett vontatni, de ez az autó némi pluszt is belevitt a dologba. 1985-ben a Supervan II lenyűgöző, 273 km/órás sebességgel állította fel a lakókocsi-vontatás új világrekordját.
26. Hat hónapon át a hóba temetve
1985 októberében Señor Juan Garcia, Sevilla tartomány lakosa erős viharba került egy 3000 méter magas hegyi hágón. Transit Kombiját kénytelen volt sorsára hagyni, és a járművet lassan ötméternyi hó borította be. Aztán a következő tavasszal Señor Garcia visszatért a hegyre, és nagy meglepetéssel látta, hogy a Transit karosszéria alig sérült meg. Még jobban csodálkozott, amikor a Transit motorja első pöccre beindult, így minden további nélkül biztonságosan hazavezetett.
27. Sofőr a hátsó ülésen
Ez a színpompás bemutatóautó 1986-ban hét napon és hét éjszakán át körözött az újonnan átadott londoni M25 körgyűrűn.
28. Nagyot szólt
A világ leghangosabb áruszállítójaként híresült el ez a Transit, amiben összesen 65 erősítő és 61 mélynyomó gondoskodott arról, hogy 155 decibelnyi hangerő rezgesse meg a zenerajongók zsigereit.
29. Transit Supervan III: lehetne még gyorsabban?
A Transit Supervan sztorija 1995-ben ért el a harmadik fejezetéhez, amikor a nagy teljesítményű áruszállító új külső dizájnt kapott, és (ami talán még fontosabb) a Ford akkori legújabb, 650 lóerős, 3,5 literes Grand Prix-nyertes motorját. Az autó ma is látható a Ford Heritage gyűjteményben, bár valamivel szerényebb, 2,9 literes, 24 szelepes Cosworth-motorral.
30. A havas lejtők királya
2006-ban tovább bővült a Transit kínálata: megjelent az első olyan változat, ami egyaránt megrendelhető volt elsőkerék-hajtással, hátsókerék-hajtással, vagy a kifinomult, új intelligens összkerékhajtással (AWD) is, így az autó ideális megoldást kínált a lefagyott utakra és a felázott, sáros földutakra.
31. Így is lehet ablakot mosni
Egy 2006-os reklámfilmben a Ford egy felhőkarcoló derekánál függ, miközben a sofőr a komfortos kabinban üldögélve mossa az épület ablakait.
32. Nyújtózzon el kényelmesen a Transit XXL-ben!
2006-ban a Ford bemutatta a személyszállítók királyát, a Transit XXL névre keresztelt, egyedi építésű, nyújtott tengelytávú limuzint. A 7,4 méter hosszú autó utasai négy tolóajtón szállhattak be, hogy helyet foglaljanak a hét, bőrrel kárpitozott kapitányülésben, ahol hihetetlen lábtér és saját videoképernyő várta őket.
33. A jótékonyság nagy napja
Ez a felfújható Transit is megjelent a két népszerű filmkarakter, Wallace és Gromit társaságában, hogy segítsen adományokat gyűjteni egy gyermekjótékonysági szervezetnek a 2006-os londoni maratonfutáson.
34. A Transit és a ‘Pálya királynője’
Az egykori német autóversenyző, Sabine Schmitz 2005-ben a BBC Top Gear című tévéműsorban egy Transittal száguldott végig a hírhedt Nürburgring versenypályát, méghozzá alig több mint 10 perces köridőt futva. Két évvel később készült ez a fotó, amelyen már az új Transit SportVan volánja mögött ül.
35 A Transitból Jumbo lesz
Korának legerősebb Transitja, a 3,2 literes, 200 lóerős dízelmotorral hajtott modellváltozat több mint 2 tonna rakománnyal is megbirkózott – nem csoda hát, hogy Jumbo lett a neve.
36. A tűréshatáron is túl
A Transitokat általában keményen megdolgoztatják a tulajdonosaik, de ez semmi ahhoz képest, amit a Fordnál kapnak a fejlesztés során. A legújabb Transit 11 millió kilométernyi távolságot tett meg (ami olyan, mintha 275-ször megkerülte volna a Földet), és a négy kontinensre kiterjedő teszteken olyan szélsőséges körülményekkel kellett megküzdenie, mint a finn sarkvidék metsző hidege vagy a kaliforniai Halál-völgy perzselő forrósága.
37. A legkelendőbb Custom
Bár sokak szemében ez az „új” Transit, a Transit Custom valójában már 2012 óta létezik, és 13 éve újra meg újra a legnagyobb darabszámban eladott áruszállító az Egyesült Királyságban, ahogy sok más európai országban is hihetetlenül népszerű.
38. A telezsúfolt vitrin
2020-ra a Transit Custom több mint 25 iparági díjat zsebelt be, köztük a 2013-as Év Haszonjárműve címet is.
39. Made in USA
A Transit 2014-ben jelent meg először az észak-amerikai piacon, ahol a Ford népszerű E-sorozatú modelljét váltotta le. Az itteni Transitok a Kansas City-ben működő összeszerelő üzemben készültek.
40. A Transit-milliomos
A csehországi Pilsenben élő Transit-üzemeltető, Radek Němec szokatlan panasszal állított be Ford-kereskedőjéhez. Problémája a következő volt: 2008-as dízel Transitjának kilométerszámlálója megállt, amikor elérte a 999.999 kilométeres értéket, mert a számlálóban nincs hetedik számjegy. A megoldás egyszerű volt: új számlálót szereltek a műszeregységbe, és a Transit továbbra is gond nélkül róhatta útját Németország és Hollandia között.
41. Aranylakodalom
Miután a Transit 50 éven át hű társa volt a világ minden táján működő vállalkozásoknak, ez a négy arany Transitból álló konvoj hónapokig járta az Egyesült Királyságot, beharangozva a 2015. augusztus 9-i hivatalos Transit-évfordulót.
42. A Transit mint bábaasszony
Sok ember van világszerte, akik egy Transit mentőautóban látták meg a napvilágot, olyan viszont kevés, akik a lábtérben jöttek világra, mint a kis Alfie Kerr. A szülők, Daniel és Jess már úton voltak a cumbriai Furness kórházba, de kiderült, a baba nem akarja kivárni, míg odaérnek, inkább a család Transitját választotta.
43. A SuperVan 4.2 a Pikes Peak futamon
A Ford E-Transit Custom ihlette meg a SuperVan 4.2 tervezőit, akik három elektromotort is beépítettek az autóba, hogy az 1400 lóerős teljesítmény szélsebesen röpítse végig a 2023-as coloradói Pikes Pikes Nemzetközi Hegyi Futamon.
44: Lenyűgöző leszorító erő
A mérnökök igencsak odafigyeltek a SuperVan 4.2 aerodinamikai kialakítására: 240 km/órás sebességnél a karosszériára két tonnányi leszorító erő hat.
45. Szépen megizmosodott
Az első Ford Transit dízelmotorjának teljesítménye mindössze 43 lóerő volt. Ma viszont a Transit Custom áruszállító kínálatában még a legalacsonyabb teljesítményű dízelmotor is 138 lóerős.
46: Az eddigi legerősebb Transit – ráadásul elektromos!
Az MS-RT Ford E-Transit Custom elektromotorja 281 lóerős, vagyis hat és félszer nagyobb a teljesítménye, mint az első, 1965-ös Transit 43 lóerős dízelmotorjának.
47: Ez most áruszállító vagy hajó? Egyik sem: ez egy Hovervan!
A Transit bármilyen úton boldogul, de mire jut az árvíz sújtotta területeken, vagy ha egy folyón kell átkelni? A BBC Top Gear csapata átépített egy sorozatgyártású Transitot, kiegészítve az autót két extra, összesen 600 lóerős motorral és egy gumiszoknyával. A Transit így gyorsan átlényegülhetett normál áruszállítóból légpárnás járművé, és képes volt siklani a vízfelszínen, de sok más Top Gear-kalandhoz hasonlóan ez sem ment vicces melléfogások nélkül.
48: (Majdnem) királyi beszállító
Amikor a brit trónörökös Vilmos herceg és párja, Katalin még az Anglesey-szigeten laktak, egy fehér Transittal közlekedtek, hogy megőrizzék az inkognitójukat (a fotón nem az ominózus autó látható).
49: Autós üldözés
A Transit rengeteg filmben szerepelt, de látványos üldözéses jelenetekben csak ritkán látható. Michael Caine viszont éppen ezt teszi vele az 1987-ben forgatott Negyedik záradék című moziban.
50: Átszelni a sivatagot
12 ezer kilométer Észak-Afrika sivatagában? Ez nem (vagy csak alig) jelentett problémát ennek a Transitnak, ami egy különösen kemény rallyn vett részt.
51: Ha baj van, a Transitra mindannyian számíthatunk
A Transit 55. születésnapja éppen 2020-ra esett volna, amikor a Covid-19 világjárvány miatt minden ünnepséget törölni kellett. Ezért az Egyesült Királyságban a Ford Pro átirányította saját, 131 darabos Transit tesztautó- flottáját 40 különböző szervezethez (köztük tíz mentőszolgálathoz), hogy segítsék a munkájukat.
52: Virtuális Transit
Aki játszott már a Forza Horizon 4 videojátékkal, jól tudja, hogy az egyik vezethető jármű a Transit Mk 1. A játék készítői több mint 1000 fotót készítettek a Ford saját veteránflottájában őrzött áruszállítóról, hogy elkészíthessék részletes virtuális másolatát – méghozzá annyira részleteset, hogy még az ajtózsanérok is teljesen valósághűek lettek.
53: Kilövés
A driftelésről többnyire a túlmotorizált sportkocsik jutnak eszünkbe, ám a Transit Center Motorsport csapata nem szerette volna, ha az áruszállító kimarad ebből a mókából, ezért megépítették a V8 Drift Buszt. Az eredmény magáért beszélt: a gép 4,5 másodperc alatt katapultált 100 km/órás tempóra.
54: Felfelé és még tovább!...
A Csodakocsi című filmben szereplő repülő autó replikája egy Ford Transit átépítésével készült.
55: A hajóvontatók dala
A dán Aarhus kikötőben igencsak szokatlanul használják az E-Transitot. A két kiegészítő villanymotorral felszerelt autó évente 3300 kikötési manőverben segédkezik, dokkoláskor a helyükre csörlőzve a teherhajókat.
56: Gamer-Transit
2021-ben a Ford esport-csapata, a Team Fordzilla utazó játékteremmé alakított egy Transitot, felszerelve az autót Xbox-konzolokkal, sőt azt is megoldották, hogy a járműbe kerekes székkel is be lehessen jutni, amikor gyermekkórházakat látogatnak vele.
57: A legizzasztóbb Transit
A Ford Pro Speciális Járművek részlege néha elég szokatlan megbízásokat kap, és ezek közül is az egyik legmeglepőbb az volt, amikor mobil szaunává kellett átépíteniük egy autót. A feladatot az E-Transit meghajtó akkumulátorának felhasználásával oldották meg, ráadásul nemcsak a belső teret burkolták fával, hanem még a karosszéria külső felületét is fahatású fóliával dekorálták.
58: Filmrakomány
2013-ban egy Ford Transit Custom modellt mobil mozivá alakítottak, hogy független filmeket vetíthessenek vele a Cannes-i Filmfesztiválon. Az áruszállító hátsó ajtóit kitárva feltárult egy nagy filmvászon, amelyen azok is megnézhették a filmeket, akik nem jutottak be a hivatalos vetítésekre.
59: Lakóautó-tanulmány
A Transit Custom kifejezetten népszerű választás a lakóautós átépítésekhez, de aki igazán különleges megoldásra vágyik, az megcsodálhatja a német Loder1899 tuningcég tanulmányautóját, amit magasított futóművel, gallytörő ráccsal, 18 colos keréktárcsákkal és hatalmas gumiabroncsokkal varázsoltak még látványosabbá. Ha pedig valaki a sötét éjszakában keresi a megfelelő táborhelyet, a tetőre szerelt 8 spotlámpa fényénél biztosan megtalálja a tökéletes helyszínt.
60: Monster Transit
2005-ben egy brit Ford-kereskedő monster truckot épített egy Transitból. Az autó tengelyeit egy amerikai katonai járműből kölcsönözték, az automata sebességváltó pedig egy London-buszból származott; nem csoda, hogy az átalakítások után a jármű 6,5 tonnát nyomott.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez