Széllel szemben – BMW Z4 M40i
A világ manapság elektromos krumplik – akarom mondani SUV-k – felé halad. Mindenki ilyenekkel akar közlekedni. Szerintem totális ízlésficam, de persze értem a logikát mögötte. A szép fogalma korszakonként változik, és ha valaki – mint én – a múltban rekedt, akkor számára a mostani valóság egyszerűen felfoghatatlan. Éppen ezért jelent friss levegőt, plusz oxigént, ha olyan autót tesztelhetek, mint a Z4 – ráadásul hathengeres motorral és manuális váltóval. A szépség „régi” megtestesítője ez: egy lassan letűnő kor utolsó, makacs darabja.
A roadster egy olyan kategória, amit nehéz racionális alapon megérteni. Két személy fér el benne, kevés a tárolóhely, relatíve szűk az utastér a hosszú motortér mögött, a csomagtartó pedig... nos, az sem egy IKEA-álom. És a végén ott az ár: a tesztelt BMW Z4 M40i listaáron majdnem 30 millió forint, a belépőmodell is 18 körül startol. Hát mi végre egy ilyen autó? Mi ez, ha nem frontális támadás a környezetvédelem ellen? A válasz egyszerű: a vezetés élménye miatt, és a szabadság érzése kedvéért.
Sok mindenért lehet szeretni a BMW-t, mint autógyártót. A formákért, a zseniális motorokért, az egyedi, előremutató, ugyanakkor megosztó dizájnért. De talán leginkább azért, mert figyel a vásárlói hangra. Azokra, akik tényleg szerelmesek az autókba – akik nem excel-táblában számolják az ár/érték arányt, akik nem fogadják el, hogy csak az lehet élvezetes, ami halk és kényelmes. Az ő hangjuk – kivételes módon – eljutott oda, ahová más márkáknál nem. Ez (és csak ez) lehetett az oka, hogy a hathengeres, háromezres, 340 lóerős, 500 Nm nyomatékkal bíró M40i most manuális váltóval is elérhető.
Nem, ettől nem lesz gyorsabb. Sőt. Lassabb lesz, mint a ZF nyolcfokozatú automata váltóval szerelt változat. És ez kit érdekel? Mert a hatsebességes kézi egy valamiben biztosan jobb: élményt ad. Másmilyen élményt. És bár a „sokak” relatív fogalom, ez akkor is egy rétegmodell. A G29-es generációból 2019 óta nagyjából 60 ezer darabot adtak el globálisan – nem egy tömegcikk. Mégis, 2024-re sikerült 14%-kal növelni az eladásokat az előző évhez képest, és például az Egyesült Államokban többen kérték kézivel a Z4 M40i-t, mint automatával. Ez nem lehet más miatt, mint mert van egy szűk, de szenvedélyes réteg, akik vezetni akarnak, nem csak közlekedni.
És egyértelmű: a Z4 nem az egyetlen autó a garázsban. Ezzel nem viszed iskolába a gyerekeket, nem fér bele egy BILLY polc, és még csak meg sem dicsér senki, hogy milyen környezettudatos döntést hoztál. Ez egy másik világ. Egy világ, ahol a „csupasz” sorhatos hangja, a remekbeszabott forma, a 10 másodperc alatt eltüntethető vászontető, a gyorsulás, a menetszél, a kanyarok – és a hamisítatlan BMW-belső mindent feledtet.
Nem fogsz az Ikeára gondolni. Sem a napi mókuskerékre. Sem a problémákra. Mert te vagy ott az autóban, egyedül, azzal a technikával, amit imádsz.
És hogy mi van még? Fizikai hangerőtekerő a hifin. Nem kell tapogatni, matatni, gesztikulálni egy érintőképernyő előtt – mert bár a központi kijelző ma már kicsinek számít (csak 10,25”), de ez így van jól. Mint a régi szép időkben, amikor az autóhoz volt egy rendszer, nem pedig egy operációs rendszerhez csomagolt mozgó tárgy. Sőt, külön öröm, hogy a Z4-ben az előző generációs iDrive maradt, mert az – szerintem – sokkal átláthatóbb és használhatóbb, mint az új.
Nem „sportmód” kell egy autóba, hanem egy csodálatos, finom járású, tökéletesre hangolt MOTOR. Igen, így, csupa nagybetűvel. A kézi váltó érzéséhez kellett egy nap, míg visszaszoktam, de utána régi ismerősként fogadtam. És azt mondtam: igen, ez az.
A Z4 M40i tehát minden trenddel szembemegy. Modern – de nem steril. Fejlett – de nem lelketlen. Élményt ad, színt visz a szürkeségbe, és még a vért is pezsdíti. Ezért élményautó, és meggyőződésem, hogy befektetésként is megállja majd a helyét. Mert az elektrifikáció, a szabályozások és az általános irányvonal nem abba tart, amerre ez az autó. Ezért lesz különleges, ezért lesz érték. A sorhatos motorral és ezzel a konfigurációval a Z4 olyan ritkaság lesz, mint egy analóg karóra a digitális világban.
És aki érti, annak ennyi is elég.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez